torsdag 21 augusti 2014

Intervju med Katrina von Bredow

Katarina von Bredow är just nu aktuell med boken "Hon & han". Den handlar om livet på mellanstadiet. Här får ni en intervju med henne.              

Hur kom du på att du ville skriva om livet på mellanstadiet?

Det började faktiskt med att min förläggare, Marie Augustsson, och jag satt på Kulturhuset i Stockholm och åt lunch. Jag är sällan i Stockholm, så vi träffas inte så ofta. Marie sa att det just då kom ut så många deckare och fantasyböcker för mellanstadieungdomar, men väldigt få relationsromaner. "Jag skulle vilja se din sorts bok fast för yngre läsare" sa hon. Jag hummade nog bara lite till svar den gången. Men så blev min äldste son elva år och kär i en tjej som han också blev ihop med. Jag fick lust att skriva om den åldern och för första gången med en kille som huvudperson. Så kom Andreas till. Sedan fick jag för mig att det skulle bli en trilogi med tre väldigt olika huvudpersoner. Andreas, Alicia och Kevin. Alla tre spelar en viktig roll i varandras liv.


Jag känner igen mig väldigt mycket i böckerna och det känns verkligt, att det som händer i böckerna verkligen skulle kunna hända på riktigt. Hur kan du vara så bra på att veta hur ungdomar/barn tänker, gör och tycker om?

Jag träffar massor av ungdomar. Är väldigt mycket ute på skolor, till exempel. Och så har jag ju faktiskt varit ung själv. :-) Fast mitt viktigaste knep är nog egentligen att jag inte gör så stor skillnad på unga och vuxna. Om jag berättar om hur det är att vara förälskad, så berättar jag som det är. Inte i en viss ålder - utan helt enkelt hur det känns - vare sig man är tolv, sjutton, trettiofem eller ... ja, hur det känns att vara 65 vet jag ju inte, men jag gissar att förälskelsen kan drabba en när som helst.

Vilken är din favoritbok?

Jag har ingen särskild favoritbok. Fast jag tycker väldigt mycket om Bröderna Lejonhjärta. Det har jag alltid gjort.

Vad är ditt bästa skrivtips till barn och ungdomar som själva vill skriva?

Skriv mycket och skriv om det du gillar att skriva om. Det ska vara kul och spännande för dig som skriver, annars blir det inte kul och spännande att läsa. Skriv gärna om något du faktiskt kan föreställa dig hur det är. Ju närmare du kan komma det du skriver om, desto bättre blir det.


Har du någon ny bok på gång? När kommer den och vad kommer den att handla om?

Jag håller på med den tredje och sista delen i trilogin. Det är Kevin som är huvudperson i den. Manuset ska vara färdigt i slutet av september, så det börjar bli bråttom. Vad den handlar om vill jag inte berätta, men jag kan i alla fall tala om att Kevin trasslar till det ordentligt för sig. Han är ju en kille som handlar först och tänker sedan - och det blir inte alltid så bra ...



Tack Katarina för att du ville vara med i intervjun och hoppas att ni gillade inlägget!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar