fredag 15 augusti 2014

The social media book tag

Jag såg att Bokugglan hade gjort en bok tag som heter "The social media book tag" och då blev jag sugen på att göra den också. Då är det en fråga om böcker för varje social media som jag kommer svara på.

Twitter: Your favourite shortest book.
"Min syster är en ängel" av, Ulf Stark är nog den bästa kortaste boken jag läst. Den handlar om en kille som skulle ha haft en syster men hon dog innan hon föddes. Han tänker mycket på hur det hade varit att ha en syster och på döden. Boken är formad som en bilderbok men passar att läsa i vilken ålder som helst.            

Facebook: A book everyone pressured you into reading.
Jag kollar mycket på Bokugglans bokblogg och har försökt hitta lite svårare böcker- typ ungdomsböcker att läsa. Då har jag ju såklart hört talas om massa böcker som är väldigt populära, men så många av dem har jag inte varit så intresserad av för det känns som att dom är för äldre. Men en bok som jag läse mest för att alla andra tyckte den var så himla bra är "Förr eller senare exploderar jag", av John Green. Den var väl egentligen rätt så bra men jag tyckte det var jobbigt att läsa om cancer.

Tumblr: A book you read before it was cool.
Jag var med i Deckarklubben på Eskilstuna stadsbibliotek, där får man testa att lösa deckarfall och så. Vi fick besök av Mårten Sandén, författaren till Petrinideckarna och då fick vi provläsa hans nya bok innan den kommer ut. Den heter "Ballongfararen" och är den sextonde delen i Petrinideckarna, den kommer ut våren 2015.

Myspace: A book you don´t remember whether you liked or not.
Jag kommer inte på någon direkt sådär. Men Sten Falk böckerna av Thomas Stålberg vet jag inte om jag egentligen tyckte var så bra. Jag kanske läste dem bara för att det var deckare och vi hade pratat om dem på deckarklubben.

Instagram: A book that was so beautiful that you have to instagram it.
Det har inte direkt varit böcker som har varit vackra direkt, men jag har instagramat "Glasbarnen" av Kristina Oholsson för ett tag sedan. Jag har inte instgramat så många böcker men lagt ut rätt så många bok-bilder.

Youtube: A book you wish whold be turned into a movie.
Jag har läst många deckare som jag tycker är väldigt bra och skulle passa som filmer eller tv-serier. Petrinideckarna till exempel skulle passa som en julkalender, Sub rosa detektiverna skulle passa som en film och det skulle Laura Trenters Fotoalbumet, Testamentet och Dagboken också göra.

Goodredes: A book you reccomend to everyone.
Mina favoritböcker just nu som jag tycker alla ska läsa är "Min syster är en ängel", av Ulf Stark, "Sub rosa detektiverna" av Veronika von Schenk, "Den försvunna månen.." och ...I måntjuvens spår" av Emil Carlsson och sist men inte minst "Systrar i jeans" av Ann Brashares.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar