torsdag 18 september 2014

Flickan vid glastornet - Recension

Den här boken är skriven av Erika Vallin. Det är första delen i en trilogi, den tredje delen heter "Enoumia" och den gavs ut ganska nyligen och då blev jag sugen på att läsa den men jag började med den första delen.

Det var ett år sedan Asrins föräldar försvann. Men vart vet inte Asrin, de hade ju begravning, men är de verkligen döda? Nu bor hon hos sin farmor och de har gjort iordning skrivarrummet till Asrin. Farmor Sonia tar med henne till ett mystikt ställe där farmor beter sig annorlunda. De får se på en trolleri  öreställning tillsammans med massa konstiga människor i konstiga kläder. Efter föreställningen väntar Asrin på sin farmor och då får hon höra ett samtal som hon blir bekymrad av. Hennes farmor pratar med några om ett ett försvunnet kungabarn och om att Asrins föräldrar Stella och Frank kan komma tillbaka. Är inte dem döda? Och det här är bara en av alla konstigheter som Asrin får vara med om.

Det stog att det var en fantasybok, men jag skulle mer säga att det var en blandning av övernaturligt och fantasy med en liten tatch av deckare. För jag brukar inte tycka så mycket om fantasy men den här tyckte jag var jättebra. Den var verklighetstrogen och det var med vanliga grejer i vardagen och det tyckte jag om. Sedan när det blir lite spännande och mystiskt blir det ännu bättre.  Den här boken var också en sådan bk som jag vill läsa, alltså att den  är anpassad till min ålder fast med lite svårare text. Nu blev jag jättesugen på att läsa de andra delara i trilogin, och jag hoppas att de är lika bra som den här. "Flickan vid galstornet" får 9/10 ugglor.