söndag 23 november 2014

Bokbloggsjerka: Varför läser du?

Äntligen helg, denna gång med mycket inplanerat och inte så mycket ledighet, men självklart ska vi hinna med bokbloggsjerkan i alla fall! Undrar du vad bokbloggsjerkan är får du trycka här. Veckans fråga lyder:

Vad säger du? Varför läser du egentligen böcker?

Ja varför läser jag egentligen böcker? Jag vet inte riktigt, jag har väl bara fastnat i läsandet och tyckt det var kul och nu går det inte att sluta. Men vi tar det från början.

När jag var liten läste mina föräldrar mycket för mig och det tyckte jag var roligt. Men när jag själv skulle lära mig läsa tyckte jag det var svårt. En sak jag kommer ihåg är att jag tyckte det var konstigt att två ord kunde komma efter varann, inte tänkte jag på att det var en liten punkt i mellan. Jag tyckte inte det var det roligaste som fanns att läsa och gjorde det inte frivilligt. Men när jag gick i tvåan hände något. Jag började läsa de böcker jag hade hemma flera gånger och tyckte det var kul. Ibland lånade jag böcker av kompisar och favoriterna var bland annat; LasseMajas detektivbyrå, Regnbågsälvorna och Helena Bross lättlästa böcker.

Det fortsatte väl så och jag hittade fler och fler böcker som var bra. Vi gick till biblioteket kanske en gång i månaden och jag tyckte det var riktigt kul. År 2011 läste jag 108 böcker och nådde mitt mål. Nu på senare tid håller jag på att gå över från 9-12 års böcker till ungdomsböcker. Men jag känner mig fortfarande lite för ung för dem med tanke på olika saker de handlar om. Sådana saker som jag känner mig lite för liten för, men annars textmässigt skulle jag lätt kunna läsa dem.

Jag tror att det var så att på något sätt började jag läsa och sedan har jag fastnat där och bara vill ha fler och fler bra böcker. Det är väl spänningen som finns i många böcker och att man slipper tänka på sina egna problem ett tag som lockar.



2 kommentarer:

  1. Kul att du upptäckte böckerna till slut! :)
    Vilken snabbläsare du är också!

    SvaraRadera
  2. Så roligt att höra att du upptäckte läsandet, det är en kul sysselsättning!

    SvaraRadera