fredag 2 januari 2015

Läst i december

Nu har ännu en månad och ett helt år gått och jag tänkte berätta om böckerna jag läste under december. Det blev 9 stycken, vilket är mycket och att jag läst så många beror på att det var flera korta böcker. De korta var julböcker och de flesta bra julböcker som jag ville läsa var mer lättlästa än de sorts böcker jag brukar läsa. Astrid Lindgrens julböcker får mig verkligen i den rätta julkänslan och det är kul att läsa om sina barndomsfavoriter ibland, så jag läste många böcker denna månad skrivna av henne.

Först och främst läste jag "God jul i stugan!", av Astrid Lindgren.  Den innehåller flera olika julberättelser som exempelvis; "Jul i Bullerbyn", "Kajsa Kavat hjälper mormor" och "Visst kan Lotta nästan allting". Jag gillar boken och skulle verkligen rekommendera att ni läser den nästa jul. Här kan du läsa mer om boken.

"Läsnovor", av Ingrid Jönsson är en novellsamling för barn 9-12 år som utspelar sig i vardagen och skildrar tankar om livet. Här kan du läsa min recension. Min intervju med Ingrid Jönsson hittar du här.

"Tro på tomten", av Lotta Olsson är en julkalenderbok där det är meningen att man ska läsa ett kapitel om dagen. Den handlar om en tjej som heter Tilda och för de som bor i hennes stad verkar julen gå lite snett. Här kan du läsa mer om boken.

Sedan läste jag "Jullov är ett bra påhitt, sa Madicken", av Astrid Lindgren. Den handlar om Madicken och Lisabet som har jullov och är ute och åker på isen. De får för sig att gå till några de känner som bor en bit bort. Men det verkar vara längre dit än de först trodde.

"Koden är knäckt", av Per Lange är en rolig bok om hur man övertalar sina föräldrar att man ska få mer veckopeng, äta godis eller få vara upp längre på kvällen. Det kommer att komma en recension på boken snart.

Jag läste en julbok på engelska; "Another night before christmas", av Ann Duffy.

En riktigt bra julbok man bara måste läsa under julen är "Sunes jul, av Sören Olsson och Anders Jacobsson. Den är så himla rolig och jag älskar karaktärerna. Du får följa med Sune och hans familj på alla knäppa och roliga saker som händer under december. Här kan du läsa mer om boken.

"Julbästisar" är en bok som innehåller olika julberättelser från några böcker. Därför är det flera författare som skrivit boken, Katarina von Bredow, Astrid Lindgren, med flera.

"Pilträdens systrar; Vänskapen växer", av Ann Brashares är en bok som jag köpte för 20 kr på min klass julmarknad för att jag tycker om den författaren. Boken var väl ganska bra, läsvärd, men kanske inte den bästa boken. Jag började läsa den i november, men julböckerna gjorde så att jag fick pausa den läsningen ett tag.

Jag är väldigt nöjd med böckerna jag läste, för de var väldigt bra och roliga att läsa. I januari ska jag läsa boken jag håller på med för tillfället; "Vad Milo såg", av Virginia Macgregor. Sedan har jag en lista på en hel del böcker jag också vill läsa. En annan sak jag ser fram emot med det nya året är att det ska starta en ny bokklubb på biblioteket som jag ska vara med i, det ska bli jätteroligt! Gott nytt år!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar