torsdag 26 mars 2015

Avblattefieringsprocessen - Recension

"Avblattefieringsprocessen", av Zulmir Becevic är en ungdomsbok från förlaget Alfabeta. Det är en dystopiskt men ändå rolig berättelse om ett Sverige som inte finns.

Alen är 15 år och kommer ursprungligen från Bosnien, hans mamma är död och hans pappa sitter i fängelset. Därför bor han hos en fosterfamilj där han inte trivs så bra. I skolan är har rätt så stökig men han har en bra kompis som heter Hannes. En dag får Alen ett brev där han kallas till ett möte hos socialen. Där får han veta att han måste gå igenom en avblattefieringsprocess för att bli svensk trots att han är född i Sverige. Landet styrs av ett parti som är emot invandrare och det finns inte plats för sådana som han.

Boken har vi pratat om på ett bokcafé och jag tror inte att jag skulle ha läst den om det inte hade varit för det. Men jag är jätteglad att jag läste den för den var verkligen bra. Jag förstår verkligen inte hur alla i landet kan vara så emot invandrare för de är ju vanliga människor bara att de ser lite annorlunda ut. Den är väldigt gripande och jag tycker den slutar på ett sätt så att man vill veta mer. Vad händer sedan? Jag skulle vilja ha en fortsättning. Den handlar om rätt alvarliga och tråkiga saker, men det är ändå skriven på ett roligt sätt. Jag ger "Avblattefieringsprocessen", av Zulmir Becevic 4 av 5 ugglor!

1 kommentar :

  1. Dystopisk? Jösses! Jag var tvungen att slå upp det ordet! ;)

    SvaraRadera