onsdag 18 mars 2015

Intervju med Emma Askling

Emma Askling är en författare som har skrivit boken "Det övergivna huset" som jag har recenserat. Här kommer en intervju med henne.

Hur fick du idéen till boken Det övergivna huset?Jag frågade min dotter vad hon tyckte allra bäst om att läsa och då svarade hon
”Spänning”. Då gick jag tillbaka till min egen barndom och kom att tänka på en mystisk man som jag och min kompis följde efter några gånger hemma i byn (Åtvidaberg, där boken också utspelar sig) där vi bodde. Jag vet ingenting om den här mannen, men jag tog honom och byggde upp en påhittad, spännande historia kring honom.

Läser du mycket själv? Vilken är din favoritbok?
Jag har alltid tyckt om att läsa men tyvärr finns det inte alltid så mycket tid till läsning som jag skulle önska. Jag har alltid en pågående bok, men det är olika hur lång tid det tar att läsa klart den. Jag läser väldigt mycket barn och ungdomslitteratur också.

Det finns så mycket bra barn och ungdomsböcker att det är svårt att välja den bästa. Några av mina favoriter är Hjärta av damm av Ingelin Angerborn, Alltid den där Anette av Peter Pohl och Förr eller senare exploderar jag av John Green.

Vad läser du just nu?
Just nu läser jag Här och nu av Eva Ludvigsen och Dagens katastrofer av Cilla Jackert. Den senare lånade jag på biblioteket häromdagen, åt min dotter, men kunde inte låta bli att börja läsa den själv först.

Vilket är ditt bästa skrivtips?
Skriv lite varje dag så håller du berättelsen levande och kan lätt ta vid där du slutade. Skriv även när det känns motigt. Och läs mycket böcker.

Vart får du din inspiration ifrån?
Från min egen barndom, från mina barn och andra barn runtomkring mig.

Har du någon ny bok på gång? I så fall, vad kommer den att handla om?
Jag har skrivit klart första utkastet på nästa bok och nu håller jag på och arbetar med det. Det är också en spännande berättelse, men med lite mer övernaturliga inslag. Det kan vara så att det blir flera delar av den sedan också.
Emma Askling
 
Hoppas ni gillade intervjun och tack så mycket Emma för att du ville vara med!
 
 

2 kommentarer: