onsdag 5 augusti 2015

Har du läst... - Tag

Jag har blivit taggad av Robert på Mina skrivna ord att göra en tag som heter "Har du läst...". Då ska man komma på en bok som man har läst som till exempel har snö på omslaget. Det är en riktigt klurig uppgift då man måste komma på böcker och vad de heter och så. Jag läser mest böcker för barn och ungdomar och då blev det lite svårare för mig eftersom att många av de här sakerna förekommer oftare i vuxenböcker tror jag. Men nu kör vi igång med tagen.

Har du läst...

en bok med snö på omslaget?
Titta Madicken det snöar, av Astrid Lindgren

en bok som handlar om krig?
Jag måste berätta, av Magda Eggens

en bok som är skriven av en finsk författare?
Trollkarlens hatt, av Tove Jansson

en bok som är över 800 sidor?
Nej

en bok som har ett spöke som huvudkaraktär/har en stor roll?
Min osynlige vän, av Louise Arnold

en bok där någon av huvudkaraktärerna äger en affär?
Vi på Saltkråkan, av Astrid Lindgren

en bok vars titel innehåller ordet "en"?
 En ö i havet, av Annika Thor

en bok där någon av huvudkaraktärerna är fruktansvärt rik?
Annie, Leonore Fleischer

en boksom handlar mycket om djur?
Alla älskar Sigge, av Pia Hagmar

en bok som utspelar sig på hösten?
Jag ger dig solen, av Jandy Nelson utspelar sig en del under hösten tror jag.

en bok som knappt innehåller några glada inslag?
tror inte att jag läst en sådan bok

en bok som handlar om bröllop?
Kulla-Gullas Myrtelkrona, av Martha Sandvall Bergström

en bok som handlar om häxor?
Häxtävlingen, av Eva Ibbotsson

en bok som utspelar sig på en ö?
Fem söker en skatt, av Enid Blyton

en bok som har en karaktär som du kan känna igen dig i?
Den första flickan skogen möter, av Moa Eriksson Sandberg

en bok som utspelar sig i rymden?
jag tror att Sol och Nova - Den försvunna månen, av Emil Carlsson utspelar sig i rymden. I alla fall så utspelar den sig i himlen.

en bok som i titeln innehåller något av de fyra elementen? (eld, vatten, luft, jord)
kan inte komma på någon



Jag vet inte vilka som har gjort den här men jag taggar:
Drawreadandtakephoto
Sofies bokblogg
Bellas bokblogg


1 kommentar:

  1. Det gick ju riktigt bra för dig att svara :)
    Fem söker en skatt var ett bra val. Jag ÄLSKADE Femböckerna när jag var barn!

    SvaraRadera