lördag 13 februari 2016

Kärleksböcker - Alla hjärtans dag

Imorgon är det Alla hjärtans dag och förutom att umgås med dina nära och kära så tycker jag att du ska passa på att läsa lite kärleksböcker. Här kommer mina bästa tips!

Stephanie Perkins Anna och den franska kyssen är en av mina favoritböcker. Den är så härlig och mysig! Boken handlar om Anna som börjar på en internatskola i Frankrike, hon kan inte språket och känner ingen. På skolan träffar hon nya vänner och bland dem finns ursnygga St.Clair. Men han har en flickvän. Det bästa med boken är karaktärerna som är så bra beskrivna och handlingen som gör att man aldrig vill sluta läsa. Jag rekommenderar den här boken verkligen!

 För dig som är 11-13 år så skulle jag tipsa om Johanna Lindbäcks böcker om Majken, Lite ihop och Kanske ihop. Den förstnämnda boken handlar om Majken vars bästa kompis Tessan bara vill prata om killar. Majken är inte så intresserad, men för att få sin kompis att förstå att hon inte är en tönt låtsats hon att hon är tillsammans med Ivan. Hon gör upp en deal med Ivan. Men frågan är om känslorna bara är på låtsas? Det var ganska länge sedan jag läste de här böckerna. Men jag kommer ihåg att jag gillade dem mycket.

Som eld är en riktigt somrig kärleksbok för ungdomar skriven av Sara Lövenstam. Boken utspelar sig på sommaren i skärgården och man får läsa både från Annas och Lollos perspektiv. Anna bor tillsammans med sin pappa som inte har så mycket pengar i en liten stuga, hon är händig. Kan lägga nät, göra upp eld och köra båt. Lollo tillhör en rik familj som har ett stort sommarhus i skärgården. Lollo tycker att det är tråkigt, det finns ingenting att göra och kompisarna är långt bort. Men sedan träffar hon Anna. De lär känna varann och plötsligt känner de båda känslor som de aldrig känt förut. Hur ska man våga berätta för sina föräldrar att man har en flickvän? När man själv och alla andra i ens omgivning alltid har trott att man gillar killar. Jag tyckte om boken, den hade en bra och viktig handling. Jag gillar att de olika tjejerna tillhör så annorlunda familjer, det ger en extra twist.


Jandy Nelsons debutbok Himlen börjar här är riktigt bra. Den handlar om Lennie vars syster Baily nyligen dött. Hon finner tröst hos sin systers pojkvän Toby och samtidigt början en snygg kille i skolan. Det blir lite kärleksdrama samtidigt som boken handlar om hur Lennie bearbetar sin sorg. En fin bok som verkligen är värd att läsa.

Mina sista boktips för idag är alla Katarina von Bredows böcker. De är bäst! Här kan du läsa om några.

Ha en mysig Alla hjärtans dag och ta hand om er!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar