tisdag 16 augusti 2016

Skrivarläger - onsdag, torsdag och fredag

Hela förra veckan har jag varit på skrivarläger på Årby bibliotek. Måndag till fredag klockan 10-15 hängde jag med sex andra ungdomar och författaren Ylva Karlsson. Vi gjorde massor med roliga skrivövningar tillsammans. Jag fick lära känna andra med samma intresse, utveckla mitt skrivande och ha roligt! En perfekt vecka helt enkelt! I mitt senaste inlägg skrev jag om de två första dagarnas aktiviteter och i det här inlägget får du läsa vad vi gjorde på onsdagen, torsdagen och fredagen.

Onsdagen:
Det var här magin skedde mellan papper
och pennor.
På onsdagen var temat poesi. Som uppvärmning skulle vi skriva en dikt på tre minuter med början; Jag är en sten. Sedan började vi fundera ut vad poesi är. Vi fick välja varsin dikt som vi läste upp och sedan skulle vi tänkta ut vad som gjorde att det kändes som en dikt.

Sedan fick vi tre lappar var, på en skulle det stå ett adjektiv, på en ett verb och på en ett substantiv. Ylva satte ihop orden till små meningar, till exempel: Rosa dricker pennan, Prickigt hoppar havet. Vi fick sedan välja en av meningarna att ha som början i en dikt.

Nästa övning var at skriva en dikt där de fyra första raderna skulle börja med " Idag" och den femte raden skulle börja med "Imorgon". Sedan fick vi göra en liknande övning. Men nu skulle de fyra första raderna börja med "du" och den femte raden börja med "träden".

Efter att ha pratat om dikter och skrivit dikter i en timme kom en från radion, P4 Sörmland och ville prata med några av oss. Så jag var med på radio! Här kan du lyssna på det! Tryck på "Lyssna efter delad tidpunkt" för att börja lyssna där just detta börjar. Och lyssna gärna till efter en låt som kommer för då intervjuas Ylva Karlsson om skrivarlägret.

Efter lunch tog vi en liten paus från poesin och började undersöka hur en text kan förändra hur man ser på en bild. Vi fick skriva bildtexter till olika bilder och sedan gå ihop två och två och välja ut två till varje bild som sa väldigt olika saker. Vi fick också sätta två olika titlar till en av våra texter vi hade skrivit tidigare och se hur de påverkade textens betydelse.

Vi gick ut för att få lite luft och tittade på några träd. Vi skulle skriva en dikt med början: Gärna ville jag vara ett träd. Men det började regna så vi var tvungna att gå in och skriva.

Vi gjorde också kylskåpspoesi.



Sista timmen fick vi välja lite självs vad vi skulle göra. Jag skrev en dikt där alla ord började på S utom tre, en dikt med inspiration från en av bilderna vi jobbade med tidigare och så gick jag ut och skrev en dikt om vad jag såg. Den blev så här:

Någonstans i en stad
I ett område mitt i stan
Där skuttar en hare
Där cyklar en pojke
Där studsar en boll
Där droppar regnet
Någonstans i en stad
I ett område mitt i stan

Som avslutning läste Ylva upp en fin dikt av Karin Boye.

Torsdagen:
På förmiddagen berättade Ylva om sitt skrivande och sina böcker. Det var väldigt intressant! Sedan fick vi skriva en lista på tio saker vi tyckte mycket om att äta för att därefter skriva en dikt som på något sätt skulle handla om mat.

Vi fick plocka upp en sak ur en påse som Ylva hade med sig utan att titta. Sedan blundade vi och Ylva beskrev en miljö, vi skulle stå på en väg och känna efter vad det var för väg, vad det var för väder, vilken tid det var. Sedan skulle vi gå på den här vägen och se att en kvinna ligger på vägkanten alldeles stilla. Är hon död, medvetslös eller sover hon? Bredvid dig har hon den här saken vi plockade upp. Det skulle vi skriva en berättelse om.

Efter lunch gick vi tillsammans till Stadsbiblioteket. På vägen stannade vi i Stadsparken och skrev lite. På Stadsbiblioteket har de en utställning som handlar om insekter. Vi tittade på dem för att få inspiration till att försöka skriva en text som skulle handla om insekter. Vi fick också lite fri skrivtid, då intervjuade jag Ylva till bloggen. Intervjun kommer troligtvis upp någon gång i veckan. Ylva läste en dikt av Barbro Lindgren som heter Lägst inne i mitt huvud. Vi fick skriva egna dikter som började med; Längst inne i mitt huvud.

Fredagen:
Som uppvärmning skulle vi skriva en dikt som började med nu. Min blev så här:

Nu sitter jag här
Ensam kvar
Efter alla våra dagar tillsammans
Allt var bra
Du och jag
Men nu sitter jag här
Ensam kvar

Sedan ägnade vi resten av förmiddagen till att bygga nya böcker. De hade plockat fram utgallrade böcker från biblioteket och de fick vi klippa och klistra i och göra om till nya böcker. Det var superroligt!



Efter lunch gjorde vi en väldigt rolig övning. Då skulle man skriva en dikt på tre rader utifrån en bild och man skulle skriva de här raderna med plats emellan så att det skulle finnas plats att kladda på runt om. Sedan skickade alla sina skrivböcker till den som satt till höger om en. Då skulle man lägga till två rader i dikten på valfri plats. Sedan skulle man skicka skrivboken till höger och ändra tre saker i texten. Byta plats, lägga till eller göra om.

Som avslutning på hela lägret fikade vi och läste upp några texter. Vi fick diplom, goodiebags och kramar!


En selfie med Ylva Karlsson!
Tack så jättemycket för ett superroligt och lärorikt läger, alla inblandade! Jag har haft jätteroligt! Gillar du att skriva och har chansen att åka på ett skrivarläger, gör det! Du kommer inte att ångra dig! Det här var verkligen bästa avslutet på sommarlovet! TACK!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar