tisdag 9 augusti 2016

Var är Audrey? - Recension

Var är Audrey? är en ungdomsbok skriven av Sophie Kinsella. Boken är utgiven av B Wahlströms och du kan hitta den på Adlibris eller Bokus

Audrey är en vanlig fjortonåring. Men efter en inte så bra händelse i skolan har hon blivit lite ostabil. Hon har var deprimerad och lider av social fobi. Därför bär hon mörka solglasögon och håller sig hemma. 

Boken handlar också om en jobbig familj, en datorspelsberoende bror, Linus, caramel frappuccinos och hur Audrey övervinner sin hjärnas påfund.

Det här är en lättläst ungdomsbok som tar upp psykisk ohälsa på ett enkelt sätt. Det tycker jag är bra för jag tror tyvärr att det är många dom kan relatera till Audreys känslor. Dock handlar boken även väldigt mycket om Audreys bror och hans datorspelsberoende som mamman ständigt klagar på. Det tyckte jag inte var lika roligt att läsa om. Det kändes för långdraget och negativt, men jag gillar hur det i slutet blev bra.

Jag gillar omslaget och vissa karaktärer mycket! Speciellt Linus, han verkar snäll och förstående mot Audrey. Audreys familj verkar lite jobbiga, men man förstår att de alltid vill hennes bästa. 

Det här var den första boken jag läst av Sophie Kinsella, men det skulle vara roligt att läsa fler. Hennes Shopaholic-serie verkar väldigt känd och omtyckt. Så den är jag taggad på att läsa. Jag tror dock att de kommer vara lite olika den här boken, men är inte helt säker.

Jag ger Var är Audrey? 3 av 5 ugglor eftersom att den tog upp psykisk ohälsa på ett bra sätt och man förstod verkligen huvudkarakaraktären. Dock var delen som handlade om hennes bror lite för utdragen och det gjorde det inte så kul att läsa. Men jag tycker om att den innehöll många olika saker och var lätt att läsa. Därför tror jag att många skulle gilla den här boken.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar