torsdag 27 oktober 2016

Äntligen läslov!

Nu är det snart här! Det efterlängtade läslovet! Efter veckor av slit i skolan ska det bli skönt med en hel vecka som jag ska fokusera på läsningen! Idag skriver jag om mina boktips inför läslovet, mina planer och tips på aktiviteter! Nu kör vi!


PAX-bokserien, av Åsa Larsson, Ingela Korsell och Henrik Jonsson är den ultimata serien att sträckläsa under läslovet! Mer spännande läsning får man leta efter!


Djupgraven, av Camilla och Viveca Sten passar superbra för sig som vill läsa något spännande och lite övernaturligt men samtidigt vill kunna relatera till känslor och tankar. Boken berör både utanförskap, sjöväsen och hur det är att bo i skärgården på hösten när turisterna åkt hem till storstan.

Vi är en, av Sarah Crossan handlar om ett 16-årigt tvillingpar som är ihopväxta. En sorlig och gripande bok som går snabbt att läsa och är skriven på ett lite annorlunda sätt.

Han kallar sig Esmeralda, av Ritta Jacobsson rekommenderar jag till dig som vill ha en spännande och lite obehaglig bok, men som också innehåller kärlek, vänskap och vardag. Den tar upp pedofili och är till viss del baserad på verkliga händelser.

Du, bara, av Anna Ahlund är en av de bästa böckerna jag läst! Superhärlig kärleksroman för ungdomar.


Miss Peregrins hem för besynnerliga barn, av Ramson Rigg går på bio just nu. En rolig läslovsaktivitet kan vara att läsa boken och sedan se filmen. Jag har både läst boken och sett filmen och tyckte att de var jättespännande!

Mornitologen, av Johanna Thydell vill jag tipsa om till dig som vill ha en underhållande ungdomsbok som går snabbt att läsa. Man fastnar i berättelsen om Moa som hälsar på sin mamma som har varit frånvarande hela hennes liv. Jättebra!

Stanna, av Flora Wiström är en supermysig ungdomsroman som passar väldigt bra att krypa ner i soffan eller sängen med nu under läslovet. Den handlar om kärlek, vänskap och är skriven på ett väldigt fint sätt!

Borttappat: Katt, kompis, kalsong, av Elin Lindell är en av de jätteroliga böckerna om Jördis för lite yngre barn. Läs de gärna tillsammans för ett gott skratt!


Jag vill också tipsa om att kolla upp vad ditt bibliotek ordnar för aktiviteter under läslovet. På Eskilstuna stadsbibliotek kan man dansa en saga, gå på författarbesök med Katarina Genar, vara med på Elin Lindells bokverkstad och mycket mer!

Mina planer för läslovet är att verkligen koppla av och försöka ägna mycket tid åt läsning! Jag ska försöka att läsa så många som möjligt av de Augustnominerade böckerna. Det ska bli superroligt och jag är jättetaggad! Jag är också sugen på att ta höstpromenader, vara med kompisar och kanske åka skridskor! Ha supermysigt läslov, läs mycket och ta det lugnt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar