måndag 17 oktober 2016

Augustpriset 2016: Tidigare nomineringar och mina förhoppningar

Nu är det snart dags att få reda på vilka böcker som är nominerade till Augustpriset! På måndag, om en vecka smäller det! Därför tänkte jag idag skriva lite om några böcker som tidigare blivit nominerade till priset i barn- och ungdomskategorin och om vilka böcker jag hoppas på detta år.

Förra året vann När hundarna kommer, av Jessica Schiefauer Augustpriset i barn- och ungdomskategorin. Jag läste den i början av det här året och tyckte att den var lite jobbig att läsa på grund av att händelserna i boken var väldigt tunga. Boken handlar om Ester och Isak som är störtförälskade i varandra. Men så blir Isaks lillebror misstänkt för att ha misshandlat en ung pojke till döds och allting vänds upp och ner. Boken tar upp nazim, vilket är ett viktigt ämne och man får följa Isak och Ester under en svår period i deras liv. Isak brottas mot det som händer hans bror och Ester måste vara där och stötta honom. En läsvärd bok med väldigt fint omslag och en värdig vinnare av Augustpriset tycker jag!

2013 nominerades Sara Kadefors bok Lex bok till Augustpriset. Den boken har jag läst två gånger, första gången tycket jag inte om den så mycket, men andra gången tyckte jag att det var jättebra! Boken handlar om Lex som startar en blogg där hon låtsas vara en tjej som heter Maya. Jag tyckte att den var väldigt rolig och tog upp aktuella ämnen på ett bra sätt.

En bok jag tyckte mycket om när jag läste den förra sommaren var Det händer nu av Sofia Nordin. Den blev nominerad till Augustpriset 2010 och handlar om Stella som blir kär i sin bästa vän Sigrid. Det är en väldigt fin bok som visar att man får älska vem man vill och att man ska våga vara den man är. Jag minns boken som en bok man fastnar i och bara vill läsa vidare i och nu när jag skriver om den blir jag lite nostalgisk och sugen på att läsa om den.

Inför årets Augustpris har jag några böcker jag hoppas lite extra på. Först och främst, PAX såklart! Vid det här laget vet ni nog att jag älskar PAX och jag tycker att det vore superkul om de blev nominerade till Augustpriset. Åsa Larsson, Ingela Korsell och Henrik Jonssons serie är bara helt genial, jag älskar den! De böcker som har chansen att bli nominerade till årets pris är Näcken, Pestan och kanske Gasten. Hoppas, hoppas, hoppas!

På Augustminglet för några veckor sedan pratade jag med Johanna som bloggar på Sincerely Johanna och hon hoppades att Anna Ahlunds debutroman Du, bara skulle bli nominerad. Det hoppas jag med, för den boken tyckte jag mycket om!

Nyligen läste jag Flora Wiströms bok Stanna, den tycke jag mycket om! Jag tyckte att det var så fint skriven och man fastnade liksom i den, det skulle vara roligt om den fanns med bland nomineringarna!

Jag lyssnad på avsnitt 26 av Katta och Sofias podcast En förbannad podd, som också är Augustambassadörer. De pratade sina förhoppningar inför Augustpriset och nämnde att de tyckte att Brorsan är kung av Jenny Jägerfeldt och Veckan före barnbidraget av Elin Johansson och Ellen Ekman skulle bli nominerade. Både de böckerna har jag hört väldigt mycket bra om och skulle gärna vilja läsa. Därför tyckte jag att det lät bra att de kan bli nominerade till Augustpriset så att jag kan läsa dem!

Det ska bli väldigt spännande att få ta del av vilka böcker som blir nominerade, det ser jag verkligen fram emot! Snart är det dags!

Vilka böcker hoppas du blir nominerade till årets Augustpris?

2 kommentarer:

  1. Jag hoppas med på Du, bara. Kommer att bli riktigt besviken om den inte kommer med. Vi ses imorgon kväll på tillkännagivandet.

    SvaraRadera