onsdag 26 oktober 2016

En inspirerad onsdag!

Efter en måndag full med Augustprisets nomineringsevent var jag på tisdagen helt slut! Kanske beroende på att jag är en introvert människa eller någon form av Augustbaksmälla, haha! Men jag hade i alla fall världens magknip, frös och svettades om vartannat, jag trodde att jag var på väg att bli sjuk. Men jag hoppade över dansträningen och voilá! Är pigg som en lärka idag! Jag har haft en lugn men samtidigt fullspäckad dag i skolan och känt mig sjukt inspirerad, så idag tänkte jag skriva om mig dag! Kanske kan det bli kul!

Klockan ringde 7.00 eftersom att vi börjar sent på onsdagar, 9.10. Jag pallrade mig upp ur sängen och ner till köket för min dagliga superfrukost. Havregrynsgröt med bär, macka med kokt ägg och te. Jag gick upp på mitt rum tog på mig kläder och gjorde i ordning mig. Sedan slösurfade jag lite och försökte bestämma mig om jag skulle ta bussen eller cykla. Det blev cykeln som det oftast blir, går snabbast och smidigast! Riktigt kyligt var det ute idag men som tur var hade jag min stora halsduk. På vägarna var det frost så jag tog det lite lugnt med cykeln. Men det var ljust ute! Det brukar i princip vara natt när jag cyklar till skolan i vanliga fall. Jag kände mig väldigt glad.

Sista hösten på Faktoriet!

Skoldagen började med svenska, jag skrev lite på min novell eftersom att jag var klar med både boken vi läser och so-texten som vi fick jobba med. På vägen till skolan hade jag fått sån himla inspiration så jag skrev en liten dikt också, så här gick den:


Livet kan gå upp och ner
men ser du det ljust
blir framgångarna fler
När himlen är öppen och allting klart
med frisk luft i kroppen så underbart
I mörkret som faller finns ett litet sken
från ljuset i fjärran i natten sen
Innan du somnar med boken i händer
tills dagen gryr
ta en dag i sänder

Efter svenskan var det dags för franska och prov. Det gick superbra, jag fick alla rätt! Men det var ganska enkla verb som vi jobbat mycket med så det var tur. Sedan tittade vi på film och fick sluta tio minuter tidigare. Vi äter lunch på en annan skola så det var bra med några extra minuters rast så att vi inte behövde stressa. Min kompis köpte ett par tjockare strumpbyxor på vägen eftersom att hon frös och i matsalen serverades fisk, det var gott!

Sedan var det dags för halvklassmatte då vi hade bedömningsuppgift. Det gick väl helt okej, men jag missade lite på några saker tror jag. Det här var de svåraste uppgifterna som man ska kunna om man vill få A och det vill jag och jag vet att jag kan det. Därför känns det lite surt när man i efterhand kommer på saker man gjorde fel på. Men, men, vad gör det om hundra år? Jag vet att jag ändå kommer att komma in på den gymnasielinje jag vill, men när man ställer höga krav på sig själv blir man aldrig riktigt nöjd. Man kan alltid utvecklas.

Till sist var det bara musiken kvar, vi spelade en Johnny Cash-låt på gitarr, trummor och bas. Det gick väl bra, men jag kunde inte riktigt släppa det där med matten.

På vägen hem blev jag oerhört inspirerad igen, jag bli alltid det på vägen till eller från skolan eller när jag ska sova. Jag skrev den här dikten och kände mig bara lycklig:

Hösten är här
jag lovar och svär
Träden tappar löv
ett efter ett
så många har jag aldrig, någonsin sett
För varje stund som går blir loven få
och dagarna till lov lika så

Väl hemma hade jag fått ett brev där det stod att mina böcker från Augustpriset fanns att hämta(!!!)! Då blev jag ännu gladare och ville plötsligt skriva det här blogginlägget. Så nu sitter jag under en filt i sägen, äter mellis och skriver det här. Snart ska jag nog gå och hämta paketet och sedan är det dags för lite dans! Jag har inte riktigt tränat ordentligt på ett tag nu, så det ska bli skönt! Eller, senaste gången var väl i lördags... Sedan ska jag kanske läsa lite och skriva ett och annat blogginlägg så det blir ju skojsigt! Hoppas du också haft en bra dag!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar