torsdag 23 februari 2017

Jag är tyvärr död och kan inte komma till skolan idag - Recension

Jag är tyvärr död och kan inte komma till skolan idag är skriven av Sara Ohlsson och utgiven av Gilla böcker 2011. Boken hittas på Adlibris eller Bokus.

Det har alltid varit Olivia och John. Men en dag gör han slut. Oliva blir ledsen och vill inget annat än att ha tillbaka honom. I den här boken får vi följa hennes resa. Tillsammans med sin kompis gör de upp en plan för hur hon ska få tillbaka John. Men plötsligt är hela livet insnurrat och det finns mer än en kille på kroken.

Jag läste Sara Ohlssons senaste bok, Ingen normal står i regnet och sjunger, som jag älskade, och var då tvungen att läsa den här boken också! De två böckerna har mycket gemensamt, inte minst språket. Det är kort, rappt och precist och jag älskar det. Jag vet egentligen inte hur man ska beskriva det, men språket är väldigt fint och behagligt att läsa. Läsningen flyger fram i en rasande fart tack vare både språket och de korta kapitlen. Det gör att det aldrig blir långdraget och går snabbt att ta sig fram i boken.

Det bästa med den här boken är att man verkligen fastnar i handlingen och alltid vill läsa vidare. Jag vet inte vad som är orsaken, men jag njöt av att läsa den här boken. Som tidigare sagt älskar jag språket. Men jag uppskattar också karaktärerna och att handlingen alltid går framåt. Det är spännande att läsa de små tillbakablickarna på dåtiden som är invävda i handlagen. De gör att man får en bättre förståelse för det som hänt. Dessutom är omslaget jättefint och passar bra till bokens innehåll.

Det var ett tag sedan jag läste den här boken och jag kommer inte riktigt ihåg vad jag tyckte om den. Men jag minns i alla fall att jag tyckte om den mycket. Jag ser fram emot att läsa mer av Sara Ohlsson!

Jag ger Jag  är tyvärr död och kan inte komma till skolan idag, av Sara Ohlsson 4 av 5 ugglor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar