tisdag 18 april 2017

Mitt påsklov

Nu har mitt sista påsklov i grundskolan passerat och jag har haft det jättebra! Jag spenderade halva lovet hemma och resten på Mallorca. Har tagit igen mig och är laddad inför slutspurten i skolan.

Jag startade lovet tillsammans med min familj fredagen 7/4. Då gick vi ut och åt på Pinchos som är nyöppnat här i Eskilstuna. Jag hade varit där en gång tidigare, men för resten av min familj var det första gången. Vi åt god mat och hade det trevligt.

Lördagen, söndagen och måndagen spenderade jag till mestadels hemma. Jag packade inför resan, dansade, firade påsk i förväg och tog det lugnt. I påskägg fick jag en August Strindberg-novell, godis och en necessär. Det ska bli spännande att läsa novellen då jag också arbetar med August Strindberg i skolan men en litteraturhistoriauppgift. På söndagseftermiddagen hade jag dansträningar och direkt efter det svidade jag om och åkte till en kompis för att fira hennes födelsedag. Vi hade det jätteroligt!

På tisdagen mötte jag upp Alvin (från Hagby film) på biblioteket och vi gick på skrivarverkstad tillsammans. Jag hade frågat om han ville hänga med eftersom att jag var den enda som kom förra gången. Och det ville han! På skrivarverkstaden var också min kompis Saga som jag lärt känna genom bibliotekets bokklubb. Temat för skrivarverkstaden var dystopi och vi gjorde olika skrivarövningar med anknytning till temat. Vi skrev mest var och en för sig, men diskuterade mycket och berättade om våra texter, vilket var väldigt inspirerande! Efter skrivarverkstaden pratade jag med Saga och en tjej som hette Izabel, vi bestämde oss för att hitta på något. Varken jag eller Saga hade träffat Izabel förut, men vi lärde känna varandra rätt snabbt. Vi hängde lite på biblioteket och gick sedan runt på stan. Tiden bara flödade fram och helt plötsligt var klockan 18. Då var jag tvungen att cykla hem eftersom att vi skulle åka iväg till Arlanda. Men jag är väldigt tacksam över att vi träffades och hoppas att vi ses snart igen! När jag kom hem åt vi lite snabbt och sedan åkte vi till Arlanda där vi bodde på hotel under natten.

Nästa morgon ringde väckarklockan 04.00. Vi åt frukost, åkte till flygplatsen och gjorde allt det där man måste inför en flight. Jag sov nästan halva flygresan och började sedan läsa boken Godnatt mister Tom. På Mallorca var vi fem dagar och till största del hängde vi på stranden eller vid poolen. Den största anledningen till att vi åkte till Mallorca var att min pappa cyklar och det ska tydligen vara bra cykling på ön. Men jag, min mamma och lillebror Melker roade oss med minigolf, volleyboll, läsning, badande, solande och glassätande. På kvällarna gick vi ut och åt vid strandpromenaden, oftast på Tomy burguer eftersom att pappa kände ägaren tills restaurangen litegrann. En dag åkte vi in till Palma, vi bodde lite utanför vid Palma beach. Där tittade vi på katedralen, shoppade och såg spanskt påskfirande. En morgon tog jag en joggingrunda men eftersom att jag började känna mig lite förkyld ägnade jag restrerande dagar åt att lata mig. Det var i alla fall skönt att få lite värme på kroppen efter en lång vinter och jag ser fram emot sommaren då vi återvänder till Mallorca. Vad det gäller läsningen har jag haft mycket tid och lust till det. Jag läste ut Godnatt mister Tom, av Michelle Magorian, under resan. Jag läste också  Börja skriva!, en bok fylld av skrivtips som jag blev väldigt inspirerad av. Vi kom hem från Mallorca på påskdagen och jag spenderade annandag påsk med att fixa hemma innan det var dags för skola igen.

Höjdpunkten på påsklovet var helt klart resan, men det var också jätteroligt att träffa nya kompisar. Läsning och skrivande förenar verkligen och jag älskar när man är
spontan och hittat på nya saker.

Gjorde du något roligt på påsklovet? Berätta gärna i kommentarsfältet!