söndag 22 oktober 2017

Det händer på läslovet

En ynka vecka kvar till läslov och jag är otroligt taggad! Jag ser fram emot en hel vecka i läsandes tecken! För du visste väl att höstlovet bytt namn till läslovet? Så himla roligt och bra! Runt om i Sverige anordnas massor av bokrelaterade aktiviteter under vecka 44. Här kan du läsa om allt som händer. Klicka på länken och ta reda på vilka aktiviteter som finns nära dig. Jag tänkte i det här inlägget tipsa om saker som händer nära mig och berätta vad jag tänkte göra under läslovet!



På Eskilstuna Stadsbibliotek händer mycket roligt! På tisdagen hålls en filmworkshop med Alvin från Hagby film som har gjort de populära PAX-filmerna där man kan lära sig att göra egen film. Dessutom finns det tre olika författarbesök att gå på under veckan. På onsdagen kommer Andreas Palmaer och Madeleine Bäck och på torsdagen kommer Jonna Björstjerna. Under läslovet erbjuds också bio med filmen Rum 213 och man kan lyssna på spökhistorier. Hämta också ditt eget läslovhäfte och fyll i böckerna du läser under veckan så får du en bok som tack! Här kan du läsa hela programmet.

På Gripsholms slott i Mariefred är barnen i fokus under läslovet. På fredagen den 3 november läses det sagor och är familjedagar på slottet med skattjakt, korv och andra aktiviteter.

På Kulturhuset i Stockholm pågår Läslovsfestivalen mellan 31/10-3/11! Då erbjuds många olika aktiviteter och man får chans att lyssna på olika författare! Till exempel kommer Anna Ahlund, Clara Henry, Hampus Nessvold, Åsa Andberg Strollo, Petrus Dahlin, Katarina von Bredow och Sofia Nordin. På onsdagen är det kalas för SVD junior som fyller år och då kommer Youtubestjänorna Thomas Sekelius och bröderna Norberg. Jätterolig grej! Här kan du läsa mer om läslovsfestivalen.

Nu går vi över till mitt läslov! Jag hade tänkt att åka till Stockholm på tisdagen och gå på läslovsfestivalen och lyssna på Clara Henry, Hampus Nessvold och Anna Ahlund! Det ska bli jätteroligt! Såklart kommer jag också att hänga en del på stadsbiblioteket. Jag tänkte gå på författarbesöket med Madeleine Bäck, det ska bli spännande!

Sedan ska jag också läsa en hel del hade jag tänkt. Jag har omkring 20 stycken böcker som ligger och väntar på att bli lästa, så jag har en del att välja på. Just nu håller jag på med Across the barricades av Joan Lingard som vi läser på engelskan i skolan och Mina smala axlars längtan av Maria Frensborg. De hade jag tänkt att läsa ut innan läslovet för jag är snart klar med båda! Jag håller också på med Goodnight stories for rebel girls som jag läser några berättelser ur lite då och då. Den tänkte jag fortsätta med under läslovet. Så också med Skräckberättelser som jag håller på att läsa. Den tänkte jag också läsa några berättelser ur under läslovet. Sedan ska jag försöka läsa Sekten på Dimön av Mariette Lindstein som vi ska läsa i min bokcirkel. Den är jag inte alls sugen på att läsa, men vad gör man inte för bokcirkeln. Jag är sugen på att läsa Karta för förälskade & andra vilsna av Johanna Lindbäck under läslovet och tänkte kanske också läsa Facit - konsten att skriva krönikor av Patrik Lundberg. Sedan har jag en hög med recensionsexemplar som jag borde läsa. Av dem är jag mest taggad på Equilibrium av Anna Jakobsson Lund så den ska jag också försöka ta tag i! Det ska bli skönt med en vecka fylld av läsning!

2 kommentarer:

  1. Åh, njut av att ha läslov! Det skulle jag också vilja ha. :)

    SvaraRadera