söndag 26 november 2017

Julpepp

Nu när det bara är en vecka kvar till advent borde det väl vara okej att göra ett julinlägg? Jag har ju i och för sig lyssnat på jullåtar och julpeppat flera veckor. Jag älskar julen och allt som har med den att göra och tänkte dela med mig av lite julpepp till er i det här inlägget, för att ladda upp liksom! Som vanligt kommer jag lägga upp ett juligt inlägg varje advent. Årets inlägg kommer handla om lite allt möjligt, men såklart vara bokrelaterade och juliga. Dessutom ska jag vara med i Sofies julkalenderbloggstafett som hon ordnar i år igen! Det ska bli roligt!
I december ska jag fortsätta läsa böckerna jag har i min läshög men såklart ska jag försöka klämma in några julböcker också. Jag kommer nog att läsa mina favoriter som jag läser varje år, Titta, Madicken, det snöar! och Jul i stallet av Astrid Lindgren. Sedan är jag lite sugen på att läsa årets julkalenderbok Tjoho, nu är det jul! av Ulf Nilsson och Emma AdBåge och Sonja och julen av Kajsa Gordan och Sofia Nordin. Det känns som att jag har läst en del julböcker och inte har koll på vad som mer finns så jag tar gärna emot era tips! Det känns också som att de flesta böcker som handlar om julen är för lite yngre barn, jag skulle vilja läsa någon julig ungdomsbok. Så det vill jag också gärna ha tips på!
En bild ur Titta, Madicken, det snöar!
Både min födelsedag och julafton inträffar i december och det betyder att många börjar fråga vad jag önskar mig. Och såklart önskar jag mig böcker! En bok som står på min önskelista är Norra Latin av Sara Bergmark Elfgren som jag gärna vill läsa! Jag tycker det kan vara svårt det där, att önska sig saker.

Årets julkalender på tv heter Jakten på tidkristallen och är baserad på Erika Vallins boktriologi Speglarna hemlighet som jag läste för några år sedan och tyckte mycket om. Egentligen hade jag velat läsa om böckerna nu innan julkalendern börjar, men det har det inte riktigt funnit tid till. Det ska bli roligt att se om jag känner igen något från böckerna och jag hoppas verkligen att julkalendern är bra! Julkalendern i radio heter Marvinter och även den tycker jag ska bli rolig att följa. Jag är en sådan som ser varje avsnitt i julkalendern oavsett om jag tycker den är bra eller inte bara för att det är tradition. Jag längtar till 1 december så alla julförberedelser sätter igång!

3 kommentarer:

  1. Jag älskar också julen! Eller kanske mest adventstiden. Roligt att du ska vara med i stafetten!
    Har du läst "Dash och Lilys utmaningsbok" och "Let it snow"? Det är mina två juliga ungdomsbokstips. Annars såg jag att Johannas deckarhörna tipsade om flera böcker, mest vuxenböcker.
    Jag funderar på om "Speglarnas hemlighet" spoilrar julkalendern? Har nämligen funderat på att läsa, men vill hellre se julkalendern om boken spoilrar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dash och Lilys utmaningsbok har jag läst, den är bra! Håller faktiskt på med Let it snow just nu! Det borde skrivas fler juliga ungdomsböcker!
      Det var så länge sedan jag läste Speglarnas hemlighet så jag kommer inte ihåg så mycket, men som du säger kanske julkalendern kan spoilas om man läst böckerna. Dock tror jag bara julkalendern är fritt baserad på böckerna så det kanske inte är helt likadant som det som händer i böckerna1

      Radera
  2. Hmm, räknas "En spökhistoria vid jul" som ungdomsbok? Den kanske kan vara värd att läsa (om)?

    Annars kommer jag också mest på bilderböcker: Kajsa Kavat, Byn som glömde att det var jul, Mössens julafton, Pettson får julbesök och så vidare.

    SvaraRadera