torsdag 16 november 2017

Stressen att hinna läsa

På mitt skrivbord har jag två högar med olästa böcker. Böcker jag är sugen på att läsa, böcker som det inte blivit av att jag läst och recensionsexemplar som landat i brevlådan den senaste tiden. Just nu är det nästan 20 stycken böcker som ligger där och väntar på att bli lästa. Några av böckerna har legat där länge och inte blivit lästa, vissa är köpta på bokmässan och vunna i tävlingar och några är recensionsexemplar av böcker som jag egentligen inte hade tänkt att läsa innan jag fick dem. Även om det är jätteroligt att få hem böcker så kan de här bokhögarna ge mig en del stress. Jag vet att det kommer ta ett tag innan jag har hunnit läsa ut de här böckerna och det kommer hela tiden fyllas på med fler. Ibland saknar jag att kunna gå till biblioteket, låna hem några böcker på känn och sedan gå hem och läsa dem utan någon stress. Det kan jag inte riktigt nu efter som att jag känner att jag måste läsa de böcker jag har hemma först. Och när jag får recensionsexemplar hemskickade vill jag såklart läsa dem så fort som möjligt och skriva så bra recensioner jag kan. Men de böckerna kanske inte alltid är de böckerna jag är sugen på att läsa just då. 


Jag försöker tänka att jag tar en bok i taget och att det inte gör något om det tar ett tag innan jag läser böckerna. Men jag vill ju läsa alla nu! Dessutom växer sig listan på böcker jag vill läsa längre och längre och ibland känner jag att jag inte läser de böckerna jag egentligen vill läsa eftersom att jag känner en press att jag måste läsa de böcker jag får hem. När man går i skolan, behöver plugga hemma, ska träna, träffa kompisar och annat som vardagen erbjuder kan det vara svårt att hinna läsa. Ibland går tiden också åt till andra saker och då kan jag bli stressad över att jag gör fel saker, jag borde läsa istället för att hålla på med mobilen till exempel. 

Det är tråkigt att känna stress över att hinna läsa böcker. Läsningen ska vara lustfylld och roligt, inte ett måste. Jag tycker ändå att jag har haft ett bra läsflow på senaste tiden och är väldigt glad över att ha alla dess böcker framför mig! Sedan jag började bokblogga för ungefär 3 och ett halvt år sedan har läsningen blivit en ännu större del av mitt liv och det är jag väldigt glad för! Läsningen får mig att må bra och jag märker hur jag saknar böckernas värld när jag inte läst på en dag. Ibland känner jag stress över att jag har så många böcker jag måste läsa, men oftast är läsningen något jag längtar till och uppskattar!

Hur tänker du kring det här? Kan du också bli stressad över att hinna läsa? 

2 kommentarer:

  1. Visst är det jobbigt när läsandet blir stressigt! Det senaste året har jag därför bett förlag om allt färre böcker. Det är, som du skriver, mycket skönare att gå till bibblan och låna, utan krav. De recex jag får oombett läser jag bara om jag vill. Det känns så onödigt att lägga tid på en bok jag egentligen inte vill läsa, när det finns så många jag faktiskt vill läsa.
    Hoppas du hittar ett bra sätt att hantera lässtressen!

    SvaraRadera
  2. Jag känner igen mig precis i vad du skriver! Nu har jag inte lyxen att bli överöst med recensionsexemplar, men ändå har jag sedan två månader tillbaka en stor hög mitt på skrivbordet med böcker jag vill och borde läsa... Det värsta är ju dock när det blir tvärtom och man plötsligt inte har något alls att läsa. :/

    Det är ju dock supertrist när läsningen blir till ett måste, och när man har en stor hög med böcker som hinner bli "gamla" innan man läst dem, och så kommer nya böcker som man vill läsa före och så vidare om och om igen... Det blir ju bara en ond cirkel!

    SvaraRadera