torsdag 12 april 2018

Boktips - Mellan ungdom och vuxen

När jag var runt 13 år hade jag svårt att hitta böcker att läsa eftersom att jag var mellan mellanåldersböcker och ungdomsböcker. Nu är jag 16 år och precis i mellanskedet av ungdomsböcker och vuxenböcker. Jag tycker inte att det är lika svårt att hitta böcker att läsa just nu eftersom att jag läser och uppskattar både ungdomsböcker och vuxenböcker, dock med en liten övervikt på ungdomsböcker. På senaste tiden har jag läst två böcker som jag tycker passar perfekt som en övergång till vuxenböcker eller som jag tycker är precis emellan de olika ålderskategorierna. De tänkte jag tipsa om i det här inlägget!

Ragga som du shoppar är skriven av Lin Jansson och klassas som en vuxenbok. Den handlar om Lovisa som bor tillsammans med några kompisar i en lägenhet. Hon jobbar i en sportaffär och trivs inte riktigt med det. På jobbet finns personalchefen Lukas som hon inte står ut med, den jobbiga butikschefen Ulla och Adrian som Lovisa varit kär i så länge hon kan minnas. Hennes kompisar tycker att hon ska ragga som hon shoppar och ta tag i det här med Adrian och vips ställs hela hennes liv på sin spets. 

Jag lyssnade på den här boken som ljudbok och tyckte att den var väldigt bra inläst av Clara Henry. Boken är vardagsnära och blir aldrig tråkig att läsa. Den innehåller mycket humor samtidigt som den tar upp svåra ämnen som till exempel självmord. Varför jag tycker att den passat bra emellan ungdomsböcker och vuxenböcker är för att den har ett ganska enkelt språk som är lätt att hänga med. Boken känns också som en blandning av en ungdomsbok eftersom att huvudpersonen är lite äldre än en tonåring, men känns ändå inte vuxen och tråkig. 

Vi måste sluta ses på det här sättet är skriven av Lisa Bjärbo och Johanna Lindbäck och är en bok för unga vuxna. Den handlar om Hanna som snart ska ta studenten och 24-åriga Jens som precis har separeras från sin tjej och har hand om deras dotter varannan vecka. Hanna längtar efter att åka till Paris medan Jens längtar efter en sovmorgon. De träffas en kväll och Hanna följer med Jens hem. Ett tag senare får Jens ett jobb som personlig assistent på en skola och där går Hanna. 

Jag tyckte mycket om den här boken eftersom att det var roligt att läsa en berättelse från två olika perspektiv. Den passar perfekt att läsa när man är mellan ungdom och vuxen eftersom att boken både handlar om tonårslivet och familjelivet. Det är en perfekt blandning mellan att vara en ungdom på väg ut i livet och en vuxen som har barn och är nyseparerad. Boken rekommenderas varmt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar