tisdag 17 april 2018

Kärlek, hat och andra filter

Kärlek, hat och andra filer av Samira Ahmed är en ungdomsbok utgiven av Lavender Lit. Boken hittas på Adlibris och Bokus.

Sjuttonåriga Maya lever i två olika världar. Hennes indiska föräldrar vill att hon ska gå på collage nära hemmet och sedan gifta sig med en muslimsk kille. Men hennes egna dröm är att flytta till New York och gå en filmskola. Att filma är det bästa hon vet och hon drömmer om att få jobba med film i framtiden. Men det finns många hinder utöver föräldrarna. Det är svårt att vara den enda muslimen på skolan och speciellt när en terrorattack sker och den misstänkte gärningsmannen har samma efternamn som Maya själv. Men som tur är finns mostern Hima och kompisen Violet som stöttar henne. Samtidigt som allt annat börjar Phil, en kille som Maya gillar, visa intresse för henne. Men Kareem, den vänlige muslimska killen som hon träffade på ett bröllop finns ju också. 

Jag fick den här boken skickad till mig i ett jättefint paket precis innan jag skulle åka till Mallorca på påsklovet. Den packades ner i resväskan och fick följa med på en resa. Jag fick också följa med på en otrolig känslomässig resa i den här boken och tyckte mycket om den! Kärlek, hat och andra filter är en mysig bok som man mår bra av att läsa även om den tar upp jobbiga ämnen. Läsningen flöt fram och jag gillade karaktärerna mycket. De kändes verkligen och jag ville hela tiden veta hur det skulle gå för dem. 

I slutet av varje kapitel fanns korta texter som skulle föreställa han som utförde terrorattackens tankar. För mig var de överflödiga och jag förstod dem inte riktigt. Det blev bara ett onödigt tillägg som stoppade upp i läsningen. Först i slutet av boken förstod jag varför de fanns där, men under läsningens gång gjorde jag inte det. I övrigt tyckte jag att berättelsen hängde ihop på ett väldigt bra sätt och det gick snabbt att läsa boken. 

Maya är muslim och den här boken gjorde att jag fick en bra förståelse för hur det kan vara att leva i en muslimsk familj. Jag har inte läst så många böcker tidigare som handlar om muslimer så det var intressant. Kärlek, hat och andra filter är inte alls som vilken high school-berättelse som helst. Den är unik på många sätt eftersom att boken tar upp människor som inte syns och ämnen som är aktuella. 

En tanke jag fick av att läsa boken var att alla människor borde få älska den man vill. Ofta pratas det om svårigheter i att vara t.ex homosexuell, men i den här boken började jag förstå att det kan vara ungefär samma sak att vara uppväxt i en religiös familj. Mayas föräldrar ville helst att hon skulle bli tillsammans med en muslimsk kille, medan hon egentligen gillade Phil. Det ska inte spela någon roll vilken etnicitet, vilket kön eller vilken religion personen man vill vara tillsammans med har. 

Kärlek, hat och andra filter var en stark läsupplevelse för mig! Jag gillade verkligen boken och rekommenderar er att läsa den. Den är unik och handlar om kärlek och vänskap samtidigt som den tar upp viktiga ämnen. Jag ger boken 4 av 5 ugglor. 

2 kommentarer:

  1. Åh, den vill jag också läsa! Verkar verkligen som en viktig och intressant bok, och dessutom är ju omslaget jättesnyggt! :)

    SvaraRadera
  2. Den verkar jättebra och intressant! Vill verkligen läsa den. Håller med om att den har fint omslag också ;)

    SvaraRadera