torsdag 9 augusti 2018

Astrid Lindgrens Näs och Astrid Lindgrens värld

I början av veckan var jag i Vimmerby med min familj, mormor, morfar och kusiner. Vi åkte ner till Småland i måndags morse och under dagen besökte vi Näs som är Astrid Lindgrens barndomshem. Först gick vi en rundvandring där man lyssnade på när de berättade om Astrid i hörlurar. Det var väldigt spännande att lyssna på och gå runt och titta på en utställning samtidigt. 

 Efter det gick vi en guidad tur i Astrid Lindgrens barndomshem. De berättade om hennes barndom och visade oss genom huset. Det var så häftigt att vara på platsen där Astrid Lindgren föddes och växte upp. Hon är en så stor förebild för mig och det var en fantastik upplevelse. Tänkt att få stå i köket där Astrid lekt ”Sicken blås” med sin bror som barn. Det inspirerade henne sedan till leken som Emil och Ida leker. Vi fick även se sovrummet på Näs och sängen där Astrid och hennes syskon föddes. Det var där de lekte ”Inte stöta golv” som Pippi, Tommy och Annika gör i hennes böcker. Det var något alldeles speciellt att få höra små anekdoter om Astrid Lindgren samtidigt som vi var i huset där hon växte upp. Det är roligt att de har bevarat det så bra!

Vi åt också lunch på Näs och gick sedan runt och tittade i de olika trädgårdarna, gick på styltor och lekte bollen i burken. Att befinna sig på en plats där Astrid har levt får en verkligen att vilja leka. Barn som vuxna sprang runt där och hade roligt. Jag passade också på att köpa en till Astrid Lindgren-tröja med en illustration av henne gjord av Stina Wirsen. Vi köpte också böckerna Britt-Marie lättar sitt hjärta och Kati på Kaptensgatan som jag ser fram emot att läsa!

På vägen till campingen stannade vi Sevedestorp där Barnen i Bullerbyn är inspelad. Det var så roligt att se Norrgården, Mellangården och Sörgården på riktigt. Det kändes verkligen som att jag var i en Astrid Lindgren-film. Hennes berättelser är verkligen min barndom!

"Hyss hittar man inte på, di bara blir!"

Dagen efter besökte vi Astrid Lindgrens värld. Jag var lika taggad som mina småkusiner om inte ännu mer pepp! Jag har inte varit där sedan jag var väldigt liten och det var så roligt att vara där igen. Vi började dagen med att åka Saltkråkan-tåget. Det är som ett sagotåg där karaktärerna ur Saltkråkan är gjorda som vaxdockor. Det är Malin som berättar och det är väldigt bra gjort. Efter det fortsatte vi till Mattisborgen och tittade på en teater som handlade om när Ronja föddes. Det var en otroligt bra gjord teater med coola effekter när Mattisborgen delas i två delar. Efter alla teatrar under dagen fick barnen komma och leka med skådespelarna på platserna där det just spelats teater. Många av teatrarna var korta bitar av historier 
och under dagen spelades fortsättningen. Så vi hade kunnat titta på fler Ronja-teatrar som hörde ihop lite med varandra. Men vi valde att se lite av varje istället.

Efter Ronja visste vi inte riktigt vad vi skulle göra så vi gick förbi Villavillekulla och tittade på en teater där Pippi fick besök av tjuvar. Den teatern tror jag att man hade gillar bättre om man var lite yngre. När den teatern var slut gick vi till Junibacken och kollade på en Madicken-teater. Den var bra och det var roligt att även Abbe och hand familj var med.

  Vi åt lunch och sedan var det dags för Mio, min Mio-teater. Det var min favorit under dagen! Det var tre skådespelare som var de olika karaktärerna och det var väldigt stämningsfylld musik. Det jag gillade mest med den teatern var att man fick höra hela berättelsen om Mio, min Mio. Det blev en hel historia som man verkligen rycktes med i! Det finns mycket att titta på i parken och hela tiden spelas teatrar. Vi kollade lite i olika butiker, i husen där Lotta och tant Berg bor och gick inte-stöta-marken banan. Efter att ha tagit en glasspaus var det dags för Emil-teater. Det handlade om när Emils pappa fastnar med tån i råttfällan och sedan råkade häva paltsmet över sin pappa. Det roliga är att man vet precis vad som kommer hända, men det är ändå jätteroligt att titta på.


I Törnrosdalen gick vi runt och tittade lite. Det är väldigt fint och bra gjort! Där stötte vi på flera Tengil-soldater som gick runt och letade efter Jonatan. De skojade med barn och sprang runt där och letade. Det är spännande och känns som att man är mitt i en berättelse. Hos Karlsson på taket var det en teater om när farbror Julius kommer på besök som vi tittade på. Sedan gick vi tillbaka till Törnrosdalen för dagens sista teater. Det handlade om bröderna Lejonhjärtas sita strid mot Tengil. Det var en spännande teater med många häftiga effekter. Draken Katla såg verkligen äkta ut och den sprutade till och med eld.

Sedan var det dags att åka hem efter två fina dagar i Astrid Lindgrens, lekens och sagornas tecken. Jag hade jätteroligt och det var fantastiskt att få vistas i Astrid Lindgrens miljöer. Att besöka både Astrid Lindgrens värld och Näs är något jag verkligen rekommenderar både barn och vuxna!

2 kommentarer:

  1. Jag älskar också Astrid Lindgrens värld, såååå himla mysigt!

    SvaraRadera
  2. Å, vad mysigt! Har inte varit där sedan jag var liten, skulle vilja åka dit igen.

    SvaraRadera