torsdag 16 augusti 2018

Böcker att se fram emot ur höstens utgivning

Sommaren är snart slut men vad gör det när man har höstens bokutgivning att se fram emot? Det släpps många fina böcker under hösten som jag ser fram emot att läsa och idag tänkte jag dela med mig av några guldkorn från mina favoritförlag. 

Bonnier Carlsen: 

PAX Draugen av Åsa Larsson, Ingela Korsell och Henrik Jonsson, utkommer i september: Äntligen är det dags att få veta hur bokserien slutar och det är otroligt spännande! PAX är verkligen världens bästa serie och jag ser otroligt mycket fram emot det sista boksläppet samtidigt som det känns lite sorgligt att lämna Alrik och Viggo. 

Sagor från Mumindalen av flera författare, utkommer i oktober:
Mumintrollen är tillbaka i nya bilderboksäventyr skrivna av bland andra Alex Haridi. Det ska bli jättespännande att läsa och illustrationerna verkar vara väldigt fina! Även Julen kommer till Mumindalen och Livet i Munindalen ges ut i höst. 

Sagasagor. Bananbus, finskor och en superjobbig superhjälte av Josefine Sundström och Emma Göthner, utkommer i september: 
En ny bok om Saga med berättelser ur hennes vardag kommer äntligen! Jag har älskat de tidigare böckerna om Saga och ser fram emot att läsa mer om henne. Det är fina vardagsnära berättelser som är lätta att känna igen sig i. Något att 4-7 åringar borde läsa!

Athena. Grattis världen - jag är här nu! av Elin Ek, utkommer i september: 
Jag älskade Elin Ek i hennes TV-show om Grynet när jag var liten och nu kommer hon ut med en bok som verkar handla om en cool tjej. 

Mareld av Viveca och Camilla Sten, utkommer i september: 
Sista delen i trilogin om Tuva är snart här och det ska bli otroligt spännande att läsa den! Jag tyckte mycket om de två första böckerna och hoppas att den sista delen är lika bra. De här böckerna är ett perfekt tips till den som vill läsa mer om nordisk folktro efter PAX. 

Rabén & Sjögren: 
Viggo och rädslolistan av Lisa Bjärbo, utkommer i september: 
Jag tyckte mycket om Lisa Bjärbos senaste bok och blev nyfiken på den här boken som verkar vara vardagsnära och ha inspireras av hennes egna söner. Länge har jag läst Lisas blogg och där tycker jag att det är jätteroligt att läsa om hennes barn, så det ska bli roligt att läsa den här boken också!

De svarta liljorna av Andreas Kundler och Lisa Linder, utkommer i oktober: 
Del två av Övergångarna som jag blev positivt överraskad av och tyckte var superbra och spännande. Det ska bli roligt att läsa och jag hoppas att den här boken är lika spännande som den förra. 

F som i sämst av Cilla Jackert, utkommer i september: 
Jag har läst Ses i Obsan av Cilla Jackert för några år sedan som jag minns som bra. Det ska bli intressant att läsa den här också!

Inte längre min av Ann-Helén Laestadius, utkommer i september: 
Jag älskade verkligen Tio över ett när jag läste den för några år sedan och nu kommer en uppföljare! Det ska bli så otroligt roligt att läsa den och jag ser verkligen fram emot att återse Maja. Jag kände igen mig massor i henne och det ska också blir spännande att läsa mer om Kiruna. 

Om vi bara kunde byta kroppar med varandra av Johanna Nilsson, utkommer i juli: 
Den här boken är redan utkommen och jag har hört många som gillat den. Boken handlar om två transpersoner tror jag och det verkar som en intressant bok!

Lilla piratförlaget/Gilla böcker: 
Jag heter Beata av Katarina Kieri, utkommer i september: 
Tyckte att den här boken har ett väldigt fint omslag och verkar vara en jättefin bok för barn!
Sömnernas sömn av Elin Säfström, utkommer i september: 
Tredje delen om Tilda och de olika rådarna. Det ska bli roligt att läsa den här boken och jag ser fram emot att fortsätta läsa om Tilda. 

Tankar mellan sött och salt av Marta Söderberg, utkommer i september: 
Det här verkar vara en ungdomsbok precis i min smak. Vardagsnära och fin, perfekt läsning i höst. 

Natur och kultur: 
Rosenregimen av Elin Bengtsson, utkommer september: 
Den här boken har ett jättefint omslag och eftersom att jag gillade hennes förra bok blev jag intresserad av att läsa den här också. 

Så mycket kärlek kan inte dö av Moni Nilsson, utkommer i september: 
Så kul med en ny bok av Moni Nilsson! Jag har tyckt jättemycket om hennes tidigare böcker och det här verkar vara en jättefin bok för mellanåldern.

Leo av Katarina von Bredow, utkommer i september: 
Jag gillade Ellinor, den förra boken i den här trilogin. Nu kommer nästa del som är skriven ur Leos perspektiv. 

Brombergs bokförlag: 
Definitivt okysst av Emma Askling, utkommer i augusti: 
Äntligen kommer en ungdomsbok av Emma Askling. Jag har älskat alla hennes tidigare böcker och ser så mycket fram emot den här boken! 

Lavender Lit: 
Nu och för alltid Lara Jean av Jenny Han, utkommer i oktober: 
Sista delen av den jättefina trilogin om Lara Jean! Lite tråkigt att det är sista boken, men jag tror att det kommer vara en fröjd att läsa den!

Vox by Opal:
Flickvänsmaterial av Yrsa Walldén, utkommer i september: 
Jag älskade Yrsa Walldéns förra bok och hoppas på att den här är lika fantastisk. Den har i alla fall ett underbart omslag. 

Allt det här är sant av Lygia Day Penaflor, utkommer i september: 
Även detta en ungdomsbok med ett fint omslag. Det ska bli spännande att läsa!

Jag längtar efter att få läsa höstens alla böcker! Det kommer ut så många spännande böcker!

1 kommentar:

  1. Åh, jag håller med om att hösten bjuder på mycket spännande böcker! Jag är mest intresserad av Sömnernas sömn och Allt det här är sant, och även Mats Strandbergs nya bok Slutet som kommer i oktober!

    SvaraRadera