torsdag 30 augusti 2018

Läst i augusti

Nu har augusti passerat och jag har haft en fin månad med den sista delen av sommarlovet, besök på Astrid Lindgrens värld och Näs, utflykter till Stockholm och Västerås, en vecka i sommarstugan, skolstart och konserter. Jag har också läst en hel del såklart och nu tänkte jag berätta om månadens läsning. 

Fejk av E. Lockhart läste jag på vägen hem från Portugal. Det är en väldigt annorlunda bok som är skriven så att handlingen berättas baklänges. Jag tyckte det var en intressant skriven bok med ett finns språk, men det var inte en av de bästa böckerna jag läst. 

Baristas: Andra boken och Baristas: Tredje boken av Denise Rudberg fortsatte jag att läsa under augusti. Jag tyckte så mycket om den först boken i trilogin och ville därför fortsätta läsa de följande böckerna. Jag gillar karaktärerna och den intressanta handlingen i böckerna, de är perfekta för mig just nu. Jag känner igen mig jättemycket och njöt av att läsa dem. 

Hetare av flera författare släpptes i slutet av juli/början av augusti och jag var i Stockholm och lyssnade på författarna. Då fick jag med mig boken hem och lottade också ut ett exemplar här på bloggen. Det är en novellsamling med erotiska noveller där queera karaktärer får vara i majoritet och jag tyckte att alla novellerna var riktigt bra skrivna.

Harry Potter och Halvblodsprinsen av J.K Rowling blev äntligen läst i augusti. Jag har som mål att läsa ut bokserien det här året och det ska jag nog klara eftersom att jag bara har en bok kvar nu. Jag tyckte att det var en väldigt spännande och bra bok även om jag kan tycka att Harry Potter-böckerna kan vara lite utdragna ibland. 

Tjänarinnans berättelse av Margret Atwood läste jag i slutet av sommarlovet eftersom att vi ska prata om den med min bokcirkel i skolan. Det var inte riktigt min kopp te. Jag tyckte den var väldigt långsam och inte så spännande att läsa men jag tog mig igenom den tillslut i alla fall. 

Good night stories for rebel girls 2 av Fransesca Cavallo och Elena Favilli har jag läst ur lite då och då under sommaren och jag hade som mål att läsa ut den innan sommarlovet var slut. Det gjorde jag också och jag tyckte så mycket om den! Den är fullproppad med historier om fantastiska kvinnor som jag inspirerats mycket av att läsa. Alla borde verkligen läsa de här böckerna!

Britt-Mari lättar sitt hjärta av Astrid Lindgren köpte vi på Astrid Lindgrens värld. Det är hennes debutbok som är som brev skrivna av Britt-Mari. Den här boken är inte min favorit av Astrid men det var superkul att läsa hennes första bok som inte heller är lika känd som de andra böckerna hon skrivit. 

Aldrig våld! av Astrid Lindgren är ett tal hon höll när hon vann tyska bokhandlarnas fredspris. Det handlar om att man aldrig ska ta till våld mot barn och om fred. Jag köpte en tröja på Astrid Lindgrens Näs där det står just "Never violence" och är en illustration på Astrid Lindgren av Stina Wirsén. Det är omslaget till nyutgåvan av Astrids tal och jag ville gärna läsa talet eftersom att jag har en bild av det på min tröja. 

Battle av Maja Lunde har jag länge funderat på att läsa och när jag inte visste vad jag skulle låna på biblioteket lånade jag den. Det är en bok som utspelar sig i Norge och handlar om Amalie som älskar att dansa. Jag trodde att det skulle vara en mysig och fin bok som handlade mycket om dans och blev överraskad när den tog en vändning jag inte alls var beredd på. Amalies pappa går i konkurs och de blir vräkta från sitt hem och får flytta till en förort till Oslo. Där träffar Amalie Mikael som dansar hip hop och mycket av boken handlar om hennes dubbelliv på skolan där hon dansar jazz och modernt och i förorten där det är en helt annan stämning. Jag gillade att läsa om dans eftersom att jag själv dansat i tio år av mitt liv. 

Definitivt okysst av Emma Askling är hennes första ungdomsbok som precis släppts. Den handlar om Liv som bara har en arm och vill att sitt sista år i högstadiet ska bli annorlunda än tidigare. Jag tyckte det var en fin bok och är så glad att jag fått läsa den!

Rymlingarna av Ulf Stark och Kitty Crowther tog mamma med hem från sitt jobb och den såg så fin ut att jag var tvungen att läsa den. Boken handlar om en pojke vars farfar ligger på sjukhus. Pojken hjälper honom att fly för att han ska få komma tillbaka till sitt hus. Det är en jättefin bok både till språket och illustrationerna som Ulf Stark skrev precis innan han dog. 

Jag fortsatte min omlyssning av PAX-böckerna under augusti och lyssnade då klart på Näcken, Pestan, Vitormen och Maran. De var såklart fantastiskt bra och jag älskat verkligen Morgan Allings inläsning. Nu är jag redo för det sista PAX-släppet. Sedan lyssnade jag också på ljudboken För såna som oss av Henrik Karlsson och Tiina Nevala som jag tyckte jättemycket om. Den är skriven i två olika perspektiv och också uppläst av två personer vilket jag gillade!

Jag är jättenöjd med min läsning i augusti och ser fram emot september då så mycket roligt händer! I september ska jag läsa lite recensionsexemplar och fortsätta beta av böcker på min läslista, ska jag vara ärlig har jag ingen riktig plan på vad jag ska läsa. Men jag hoppas jag hittar någon bra bok att ta mig an!


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar