tisdag 2 oktober 2018

Bokmässan 2018

Sedan förra året har jag längtat och sedan i somras har jag tänkt på bokmässan varje dag. I fredags var det äntligen dags att åka till Göteborg och Bokmässan! Jag och min kompis Sara hade tagit ledigt från skolan och hoppade på tåget som rullade mot Göteborg på fredagsmorgonen. För första gången skulle vi åka iväg en hel helg utan föräldrar eller andra vuxna. Vi kom till Göteborg vid lunchtid och gick direkt till Svenska mässan. Det var en så härlig känsla att äntligen vara framme! På mässan gick vi runt och tittade en stund. Vi stannade till i Storytels monter och lyssnade på Gustav Fridolin en stund. Där stötte jag också på Paula från bokbloggen Prickiga Paula. Så fint att träffa henne!
  Sedan fortsatte vi till Biblioteks- och berättarscenen där vi lyssnade på Martin Widmark och Erik Fichtelius som pratade om sin bok Förstörda bevis som handlar mycket om källkritik. Jag tyckte den verkade spännande och intressant! Vi satt kvar där och lyssnade på nästa samtal också som var om att övervinna läströsklar med Ingela Korsell, Magnus Ljunggren och Helena Bross. Det var ett väldigt intressant samtal om hur man ska inspirera till läsning. Men jag kunde ändå inte låta bli att tänka på alla andra människor som skulle behöva höra det här men inte är på mässan.
  Att botanisera bland böckerna på bokmässan är bland det bästa som finns. Jag kan gå runt och titta hur länge som helst. I Natur & Kulturs monter passade jag på att köpa Moni Nilssons nya bok Så mycket kärlek kan inte dö. När jag hade betalat för den dök plötsligt Moni Nilsson upp och frågade om jag ville att hon skulle signera den. Så roligt och överraskande! Vi kikade också på Dinosaurieutställningen och hälsade på i Hanna Blixts monter. Det var jätteroligt att träffa henne eftersom att jag testläst henne bok Äventyren på Hildasholm.




Sedan var det äntligen dags för helgens höjdpunkt. På Bonnierförlagens monterscen Manegen intervjuade jag PAX-skaparna Ingela Korsell och Henrik Jonsson! Vi pratade om skapandet av PAX, illustrationerna och hur det känns att de är klara med bokserien nu. Jag lyckades också ställa en fråga de inte tidigare fått; ”Finns det någon fråga ni inte brukar få om PAX men skulle vilja svara på ?”. Den hade de nästan inget svar på! Det var otroligt roligt att få chansen att göra detta! Tack Bonnier Carlsen, Ingela och Henrik. Jag tyckte det gick jättebra och hoppas på att få göra fler likande saker i framtiden. Att få göra detta var ett steg närmre min dröm som är att jobba med något inom bokbranschen. Extra kul var också alla kända ansikten jag såg i publiken. Förbi i montern gick Misslisibell och Martin Widmark och lyssnade på oss gjorde Lexie från Tusen sidor, Lio från @bokdrommar på instagram och Margareta som hade Deckarklubben på Eskilstuna stadsbibliotek som jag var med i för några år sedan. Det var roligt att få  prata med alla efteråt!

Innan mässan stängde hängde vi med Lexie från Tusen sidor. Vi gick och lyssnade på Elin Säfström på Biblioteks- och berättarscenen. Det var spännande eftersom att jag tycker mycket om hennes böcker. Det var också roligt att prata lite med henne efter samtalet.
När mässdagen var slut gick vi till vårat Bed and breakfast och checkade in. Det var ett litet mysigt ställe som låg vid skogen men ändå väldigt nära Liseberg. Vi åt mat på en kvarterskrog och tog det sedan lugnt på rummet.

Lördagen började med frukost och en promenad till mässan. Jag kände mig inte helt på topp så jag tog det lite lugnt på mässan på förmiddagen. Vi tittade på utställningen av PAX-illustrationerna och gick runt och kollade på mässan. Jag köpte några böcker som jag kommer berätta mer om i min haul från bokmässan.


Vi hängde en stund vid Biblioteks- och berättarscenen och lyssnade på Sara Lövestam som pratade om grejen med ordföljd. Det var väldigt roligt! Jag blev sugen på att läsa hennes böcker om grammatik, hon beskriver det på ett så roligt sätt. Sedan lyssnade vi också på Martin Widmark och Anna Jansson. Därefter trängdes vi med mycket folk vid Sveriges radios monter och lyssnade på livesändningen av Lundströms bokradio där Marie Lundström intervjuade Jojo Moyes. Efter det ville Sara lyssna på minnesmästaren Jonas von Essen och jag såg att Patrik Lundberg pratade i montern bredvid så jag lyssnade på honom. Roligt att träffa Patrik, han är så trevlig!
Jag satt en stund och tog det lugnt på våning två. När jag tittade ner över mässan såg jag hur sjukt mycket folk det var. I det vardagliga livet tycker jag inte att det är så många som är intresserade av böcker. Men när man samlar alla människor på samma plats blir det många ändå.
Vid skriva-scenen lyssnad jag när Patrik Lundberg intervjuade Anna Ahlund om att skriva sex och novellsamlingen Hetare. Det är alltid lika roligt att lyssna på Anna! Och Patrik är fantastisk både som moderator och författare. Träffade också @the_booknerdy från instagram som var så gullig och sa att han var ett stort fan av mig! Jag blev så glad!
Därefter snubblade vi på prisutdelningen av Crimetime specsavers award som vi såklart var tvungna att stanna och titta på. Agnes och Elias Våhlund vann priset i barn- och ungdomskategorin. På Biblioteks- och berättarscenen lyssnade vi på Anna Ahlund igen innan det var dags att lämna mässan för dagen. Vi gick till Vapiano och åt mat sedan tog vi det bara lugnt på rummet. På vägen hem lyste pariserhjulet fint på Liseberg.
På söndagen kilade vi runt i olika montrar. Bland annat Astrid Lindgrens Näs monter och Bonnierförlagens lilla Godnattsagor för rebelltjejer-monter. På skriva-scenen lyssnade vi på Martin Widmark och Helena Willis som pratade om att bygga upp en värld och skriva lättläst men inte lättlöst. Det var väldigt intressant. Både jag och Sara älskade böckerna om LasseMajas detektivbyrå när vi var yngre.
Därefter lyssnade vi på Clara Henry vilket var väldigt roligt. Jag har precis lyssnat på hennes nya bok om feminism som jag tyckte mycket om så det var roligt att höra henne prata om den också. Under dagen lyssnade jag också på Ingela Korsell och Henrik Jonsson i Akademibokhandelns monter. Henrik livetecknade också, det var roligt att se.

På eftermiddagen var jag på ett seminarium med Sara Lundberg, Sven Nordqvist och Marcus Gunnar Pettersson. De pratade om bildberättandets roll och det var väldigt intressant. De pratade bland annat om vad de inspirerats av till sitt skapande och det var intressant att se förlagorna till deras egna illustrationer. Efter samtalet pratade jag lite med Sara Lundberg. Det var roligt speciellt eftersom att hon gått på den skolan jag går på!

Mässans sista samtal blev Jenny Jägerfeld som pratade om sin bok Comedy Queen. Den sista tiden på bokmässan gick jag bara runt och njöt av stämningen och att vara där. Det är verkligen en speciell känsla!

Jag har haft världens bästa helg i Göteborg! Det har varit roligt att lyssna på fina samtal, träffa fantastiska människor och omge sig av massor av böcker. Det roligaste var förståtts att få chansen att moderera ett samtal med PAX-författarna på scen! Men det är också fantastiskt att träffa alla fina människor som man annars bara ser på internet. Jag är så tacksam över alla jag lärt känna via min bokblogg. Det var också spännande att få vara iväg själv i Göteborg en hel helg, det känns vuxet. Speciellt också att få tillbringa en hel helg tillsammans med Sara som är min bästa vän. Stort tack för en fantastisk helg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar