tisdag 16 oktober 2018

Jag skriver mig bort från dig nu

Jag skriver mig bort från dig nu är en bok för unga vuxna skriven av Katarina Petersmo. Boken är utgiven av Smack förlag och hittas på Adlibris och Bokus

Nina har varit tillsammans med Joel länge. Hon tänker att det alltid kommer vara de två. Men det finns ett problem, Joel blir helt förändrad när han dricker. Nina känner sig tråkig som inte låter honom åka på studentkryssning och inte vill göra samma saker som alla andra. När hon träffar Isabel och Linus förändras mycket i hennes tankar och känslor. 

Fanny har en youtubekanal där hon lägger upp videor om kärlek. Men i verkligheten, inuti, finns en helt annan version av henne. 

Det här är en fin bok om den första kärleken och att försöka hitta sig själv. Den är skriven ur både Ninas och Fannys perspektiv och jag tycker det är intressant att läsa om hur deras två historier vävs ihop med varandra. Ninas berättelse är mer framträdande i boken, medan Fannys delar är lite kortare. Men det är snyggt skrivet och intressant att läsa om. Att få läsa ur båda perspektiven ger boken ett större djup som gör att man förstår karaktärerna bättre. Det visar att andras syn på en inte alltid stämmer överens med hur man känner på insidan. 

Jag skriver mig bort från dig nu skildrar ett tonårsliv fyllt av känslor och tankar jag tror att många kan känna igen sig i. Katarina Petersmo har verkligen satt ord på hur den första kärleken och osäkerheten på vem man är kan kännas. Det är en bok jag tror att många unga vuxna skulle uppskatta att läsa. Jag gillar också att Ninas egna texter som hon skriver under bokens gång får ta plats i berättelsen. 

Men trots att det fanns mycket jag gillade med boken lyckades den inte fånga mig helt. Det är helt klart en bra berättelse och en välskriven bok men den hade inte riktigt det där lilla extra. Jag skriver mig bort från dig nu är en läsvärd bok men inte något av det bästa jag har läst. Det ska ändå bli spännande att se om Katarina Petersmo skriver något mer i framtiden. Då vill jag gärna läsa det också! 

Jag skriver mig bort från dig nu är en bok som skildrar tonårslivet på ett fint sätt. Den har en genomtänkt berättelse och ett fint språk. Dock lyckades den inte fånga mig helt, men boken får ändå 3 av 5 ugglor. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar