torsdag 29 november 2018

Tankar mellan sött och salt

Tankar mellan sött och salt är en ungdomsbok skriven av Marta Söderberg. Boken är utgiven av Gilla böcker och hittas på Adlibris och Bokus

Moa ska börja högstadiet och det känns inte alls så spännande som det borde göra. Efter det som hände i somras kommer ingen att vilja vara med henne. Hur ska hon överleva högstadiet? Tur att världens snyggaste Edward finns och ger henne råd. 

Jag läste Sofies bokbloggs recension av den här boken för några dagar sedan och håller med henne om att boken i början verkade vara en helt vanlig ungdomsbok men att berättelsen sedan vecklar ut sig till att bli mycket djupare. Det gjorde att mina förväntningar på Tankar mellan sött och salt verkligen överträffades. Istället för att likna alla andra ungdomsböcker jag läst blev intrigen mer spännande. Under hela boken undrade man vad det var som hade hänt i somras och varför de andra i skolan var så dumma mot Moa. 

Tankar mellan sött och salt är en bok om mobbning, ensamhet och att våga stå upp för det som är rätt. Det är en bok som jag tror att många kan känna igen sig i. Jag tycker så synd om Moa eftersom att alla är så taskiga mot henne. Det är en så sorglig berättelse som tyvärr är verklighet för många människor. Att läsa om allt som händer Moa gör mig ledsen och frustrerad. När de dumma i skolan har klippt sönder hennes byxor tror inte Moas föräldrar henne när hon säger att det inte är hon som har gjort det. 

Samtidigt som boken handlar om jobbiga ämnen är boken väldigt fin. Den är fint skriven och har karaktärer som känns verkliga. Jag gillar speciellt Ana eller Evelina som hon egentligen heter som försöker hjälpa Moa och vill vara vän med henne. Dessutom gillar jag alla musikreferenser som finns i boken. Det ger boken något extra och det är roligt att veta vilken musik Moa lyssnar på. Det gör att man lär känna henne bättre. 

Jag gillade verkligen Tankar mellan sött och salt av Marta Söderberg. Den var fint skriven och hade en väldigt spännande och intressant handling. Jag tyckte att den var så fin och bra och ger den därför 4 av 5 ugglor. 

2 kommentarer:

  1. Vad roligt att du också gillade den! Det är så fint att Ana/Evelina håller fast vid Moa fastän hon är ganska svårt att umgås med (och det är ju inte konstigt med tanke på vad hon varit med om).

    SvaraRadera