lördag 29 december 2018

De bästa böckerna jag läste 2018

Snart är året slut, det känns nästan lite overkligt. Nyss var det ju sommar och plötsligt är det december. Nästa år är året jag blir arton år och börjar trean i gymnasiet, men nu ska vi inte prata om det utan jag tänkte lista de bästa böckerna jag läste 2018. Jag har läst mer än någonsin och många riktigt bra böcker har blivit lästa. Det här året har jag börjat lyssna mycket mer på ljudbok än vad jag gjort tidiagre år och jag har också läst många fler vuxen böcker än tidigare. Nu har jag valt ut de 15 bästa böckerna jag läste 2018! 

Vilse i rymden och andra berättelser av Ingrid Jönsson är en novellsamling med vardagliga noveller för lågstadiet. Perfekt läsning för alla 6-9 åringar som man kan känna igen sig mycket i. 

Frallan är bäst av Sara Ohlsson och Lisen Adbåge handlar om Frallan, hennes mamma och mormor som har tävlingsdag! En rolig bok för 6-9 år med fina karaktärer!

Comedy Queen av Jenny Jägerfeld är en bok som fick mig att både gråta och skratta. Den handlar om 12-åriga Sasha vars mamma har gått bort i självmord och hon försöker tackla sorgen genom att inte vara som sin mamma. En så fin bok som både berör och underhåller! 

Draugen är den sista delen i PAX-serien av Åsa Larsson, Ingela Korsell och Henrik Jonsson. Draugen och PAX-serien är inte bara något av det bästa jag läst i år utan det är den bästa bokserien jag läst i hela mitt liv. Spänning, övernaturligheter, vardag, sorg och läskigheter i en perfekt blandning! 

Moxie av Jennifer Mathieu är en ungdomsbok om en tjej som är trött på de stora skillnaderna mellan tjejer och killar på hennes skola och bestämmer sig för att göra något åt det. En bok som både inspirerade mig och var mysig att läsa!

Brun flicka drömmer av Jaqueline Woodson är en självbiografisk bok som är skriven på ett annorlunda sätt. Woodson berättar om sin uppväxt genom sammanhängande dikter. En bok för alla över 12 år som är så fin och inspirerade mig till skrivande. 

Bröderna Lejonhjärta av Astrid Lindgren kom i en nyutgåva med illustrationer av Jesper Waldersten. Jag läste den och överväldigades ännu en gång av Astrid Lindgrens fantastiska berättelse. Bröderna Lejonhjärta är likt Draugen en av de bästa böckerna jag läst i hela mitt liv.


För såna som oss av Tiina Nevala och Henrik Karlsson lyssnade jag på som ljudbok och den överträffade verkligen mina förväntningar. Den är berättad ur två olika perspektiv och har olika uppläsare för de två huvudkaraktärerna. En annorlunda kärlekshistoria som jag tycker att alla ska läsa eller lyssna på!

Berättelsen om Sverige av Patrik Lundberg är en bok om demokrati som var perfekt läsning eftersom att det var valår 2018. Jag lärde mig mycket av att läsa den och tyckte den var väldigt intressant!

Rymlingarna är den sista boken som Ulf Stark skrev innan han dog. Den är vackert illustrerad av Kitt Crowther och handlar om ett barnbarns sista tid med sin farfar. En jättefin bok!

Mot framtid: en simpel guide till att krossa patriarkatet av Clara Henry är en bok om feminism. Jag lärde mig mycket och blev väldigt inspirerad av den här boken. Förutom det så bra innehållet är den också otroligt rolig och Clara Henry läser in den fantastiskt som ljudbok.

Athena - Grattis världen jag är här nu av Elin Ek är en bok för mellanåldern om Athena som vill förändra världen och få människor att leva mer miljövänligt. Athena är nog min favoritkaraktär av alla karaktärer jag någonsin läst om. Hon är cool och boken är så otroligt rolig. Jag skattade mig igenom hela boken som jag lyssnade på som ljubok med Elin Ek som utomordentlig uppläsare!

Kattvinden av Kristin Lidström och Helena Öberg är en bilderbok för ungdomar med fantastiska illustrationer och en spännande berättelse. En så vacker bok!

Den okända Astrid Lindgren av Kjell Bohlund handlar om Astrid Lindgrens tid som bokförläggare. Jag tyckte att den var jätteintressant och ville hela tiden läsa vidare!

En bön för de stulna av Jennifer Clement har jag läst två gånger i år. Första gången med min bokcirkel och andra gången på svenskan i skolan alldeles nyligen. Det är en fantastisk berättelse om en flicka i Mexiko och är skriven med ett vackert språk. Helt klart en av de bästa böckerna jag läst i år!

Åh, så härligt det var att få titta tillbaka och minnas alla fina böcker jag läst i år! Det här är böcker som verkligen fångat mig och som jag tycker att alla borde läsa. Men nu undrar jag vilka böcker som var de bästa du läste 2018?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar