torsdag 21 februari 2019

Triangel

Som titeln avslöjar är Triangel av Nic Stone ett triangeldrama. Jag skulle beskriva den som en unik bok om kärlek, sexualitet och vänskap för ungdomar. Boken är skriven ur tre perspektiv där läsaren får träffa Courtney, Jupiter och Rae. Courtney och Jupiter har varit bästa kompisar sedan de var små och hänger mest hela tiden. De gör allt tillsammans och sover till och med i samma säng. Courtney har länge varit hemligt förälskad i Jupiter men problemet är att hon är lesbisk. En dag träffar de Rae, en cool tjej som de snabbt blir kompis med. Båda får starka känslor för henne och när Rae och Jupiter börjar hänga mycket med varandra blir Courtney avundsjuk. Känslor, en vänskap och kärlek ställs på sin spets. Jag blev nyfiken på att läsa den här boken utan att egentligen vet något om den när jag hörde att Lavender Lit skulle ge ut den. Därför blev jag såklart jätteglad när jag hittade boken i brevlådan och började genast läsa den. Boken har ett superfint omslag som verkligen är passande för bokens handling. Den har en lika fin insida. Boken är som sagt skriven ur tre olika perspektiv. Den är påhittig när det gäller kapitelnamn som speglar karaktärernas personligheter, vilket ger det där lilla extra. Delen om Courtney har meningar som hör till kapitlet som namn. Delen om Rae börjar med ett korsord eftersom att hon gillar att hitta på korsord och kapitelnamnen är sedan orden som finns med i korsordet. Kapitlen som handlar om Jupiter har låtar av Queen som titlar eftersom att det är hennes favoritband. Handlingen i boken är ett klassiskt triangeldrama om kärlek och vänskap med svartsjuka och förvirringar. Men Triangel är en unik bok. Den tar upp frågor om sexualitet och karaktärerna ställer sig frågor om varför man behöver sätta en stämpel på sig och om man får ändra sig. Den ifrågasätter samhällets normer och är verkligen inkluderande på många sätt. Jag gillar verkligen sättet boken är skriven på. Som läsare lär man verkligen känna karaktärerna och de har alla sin egna stil. Den är både lättsam men innehåller samtidigt djupare frågor som gör att man känner med karaktärerna och börjar fundera. Jag tyckte mycket om Triangel av Nic Stone och rekommenderar alla från 12 år att läsa den. Det är en fin bok som tar upp viktiga frågor och dessutom är riktigt bra skriven! Av mig får boken 4 av 5 ugglor. Titel: Triangel
Författare: Nic Stone
Förlag: Lavender Lit
Köp: t.ex hos Adlibris eller Bokus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar