fredag 8 mars 2019

Internationella kvinnodagen - Boktips

Idag är det Internationella kvinnodagen och det vill jag såklart uppmärksamma! Jag gillar att läsa böcker om feminism och jämställdhet för att lära mig mer inom ämnet och inspireras. Några böcker som jag läst och gillat är Har du ingen humor? av Katarina Wennstam, Feministfällan av Nina Åkestam och Mot framtiden av Clara Henry. I det här inlägget tänkte jag berätta om de böckerna och kanske inspirera er till att läsa någon av dem. 

Har du ingen humor? av Katarina Wennstam är en kort bok som har mycket innehåll. Den är baserad på Katarina Wennstams instagraminlägg om feminism och jag blev sugen på att läsa den efter att ha lyssnat på hennes sommar- och vinterprat. I korta texter tar författaren upp viktiga ämnen inom området, analyserar ord och uttryck och berättar om sin egen feministiska kamp. Det är intressant, träffsäkert och enkelt att ta till sig. Har du ingen humor? borde vara obligatorisk läsning i skolan. Det är ett bra underlag för diskussion som dessutom har en lättillgänglig form som passar för alla. Jag tyckte verkligen om den och rekommenderar alla att läsa den!

Feministfällan av Nina Åkestam lyssnade jag på som ljudbok i februari och det är en bok som verkligen intresserade mig. I boken tar författaren upp olika fällor som en feminist kan hamna i. Det handlar om feminismen och vilka utmaningar den har i dagens samhälle. Feministfällan tar upp viktiga aspekter som det sällan pratas om och problematiserar och diskuterar saker som jag inte tänkt på tidigare. Intressant bok helt klart!



Mot framtiden är Clara Henrys andra bok och den här gången tar hon sig an frågan av jämställdhet och feminism. Med undertiteln "En simpel guide till att krossa patriarkatet" visar hon att den här boken också innehåller humor. Även den här boken lyssnade jag på som ljudbok. Det är Clara Henry själv som läser in den och det gör hon väldigt bra. Hon skriver även på ett sätt som många gånger får mig att skratta samtidigt som boken är skarp och innehåller mycket intressant fakta. I boken berättar Clara Henry och jämställdhet och feminism, hon ger också många konkreta tips. Jag lärde mig otroligt mycket och tycker att den passar för alla, men kanske framförallt en ungdom som är intresserad av feminism eftersom att det är en enkel bok att lära sig av. 

Det här är alltså mina främsta boktips på temat feminism och jämställdhet som passar perfekt att läsa i samband med Internationella kvinnodagen. Vilka böcker vill du tipsa om?

3 kommentarer: