måndag 22 april 2019

Boktips i samband med Världsbokdagen - Karin Zetterberg

I samband med Världsbokdagen vill jag dela med mig av läslust och boktips. Därför har jag under april bjudit in flera spännande, coola och inspirerande människor till att berätta om sin läsning och ge sina bästa boktips. Dagens boktips kommer från Karin Zetterberg som är den tidigare bibliotekschefen på Eskilstuna stadsbibliotek.

Vad läser du just nu?
Litet land, roman av Gaël Faye. Översatt från franskan av Maria Björkman. En bok jag fått av en fransk vän, jag förstår varför, när jag nu läser den.  
Gabriel är tio år och bor i Burundi med sin lillasyster Ana, sin rwandiske mor och sin franske far. Gabriel gillar att, tillsammans med sina kompisar, bada med flodhästar i Tanganyikasjön.
När landet Burundi skakas av en blodig statskupp 1993, visar det sig att Gabriel inte räknas som färgad, utan som vit och är tutsi. Helt plötsligt har livet förändrats dramatiskt för Gabriel och hans familj, det är farligt, det finns soldater som jagar tutsier. När även några av Gabriels kamrater blir soldater, så utsätter de Gabriel för ett skrämmande prov. De vill att han ska bevisa vilken sida han står på.

Jag har bara kommit till början, så jag har hämtat info från baksidan. Men av det jag hittills läst är det mycket bra. Intressant att läsa en bok som utspelar sig i Afrika, i Burundi. Visst, det är en hel del skillnader, men vi är också lika när vi är barn och hur det känns när kompisar börjar ifrågasätta en. Här är det mycket allvarligt, här handlar det om liv och död.

Det är delvis självbiografisk och det är Gaël Fayes debut.

Finns det någon bok du ser fram emot att läsa snart?
Något av ALMA-pristagaren Bart Moeyeart
Lina Bengtsdotter: Francesca (deckare 2018)
Flamingopojken av Michael Murpurgo (kapitelbok)
Blinda Rödluvan och vargen av Han Xu. Bilderbok. Rödluvan är en favoritsaga! Jag har flera versioner bl.a. från Danmark, Frankrike, Tyskland och Italien. Det är kul att studera hur vargen beskrivs och se vilket slut sagan har. Det är olika slut, ibland snällt, ibland farligt.

Vilka böcker vill du tipsa om i samband med Världsbokdagen?
Som sparv, som örn av Per Nilsson. Per Nilsson är en av våra bästa ungdomsboksförfattare och lyckas han igen beskriva två mycket olika tjejer, men de hittar ändå till varandra, kanske för att de just är så olika och med olika bakgrunder. En verkligt fin bok om riktig vänskap.

Björnstad  (1) och Vi mot er (Björnstad 2) av Fredrik Backman. Suveräna skildringar av dagens Sverige i två mindre orter där ishockeyn betyder allt för stoltheten. Kommer Björnstad finnas kvar om några år? Men också vad som driver människor, beroende på bakgrund, makt och att skapa sig egna fördelar. Jag väntar på del 3 och det måste bli några filmer senare? Tack för att du ville vara med och boktipsa Karin!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar