onsdag 17 april 2019

Boktips i Samband med Världsbokdagen - Sofie från Sofies bokblogg


I samband med Världsbokdagen vill jag dela med mig av läslust och boktips. Därför har jag under april bjudit in flera spännande, coola och inspirerande människor till att berätta om sin läsning och ge sina bästa boktips. En av mina favortibokbloggar heter Sofies bokblogg och drivs av Sofie Utahs. Hon skriver alltid intressanta inlägg på sin blogg och inspirerar mig till läsning. Idag ska Sofie boktipsa inför Världsbokdagen.

Vad läser du just nu? 

Jag lyssnar på Såna som du ska inte vara här av Marika Carlsson och läser Det fina med Kerstin av Helena Hedlund.



Finns det någon bok som du ser fram emot att läsa snart? 
Massor! Men särskilt Frallan och kärleken av Sara Ohlsson och Lisen Adbåge, Regnvakt av Tatiana de Rosnay och Vår älskade av Kamila Shamsie.

 

Vilken eller vilka böcker vill du tipsa om i samband med Världsbokdagen? 
Åh, det finns massor av böcker jag vill tipsa om! Jag försöker hitta barn- och ungdomsböcker från så många länder jag kan. Det finns en hel del översatta bilderböcker, bland annat den finurliga och roliga Den lilla hemligheten av Yara Bamiyeh från Palestina. För mellanåldern vill jag tipsa om Hallå världen! av Bana Alabed som började twittra från det krigsfångna Aleppo i Syrien. Översatta ungdomsböcker är desto svårare att hitta men förra året kom Tomi Adeyemis The Children of Blood and Bone: Solstenen. Det är ett spännande äventyr med många starka kvinnliga karaktärer och extra roligt är att den påhittade världen utgår från Nigeria. 

Tack snälla Sofie för dina boktips!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar