fredag 5 april 2019

Boktips i samband med Världsbokdagen - Patrik Lundberg

I samband med Världsbokdagen vill jag dela med mig av läslust och boktips. Därför har jag under april bjudit in flera spännande, coola och inspirerande människor till att berätta om sin läsning och ge sina bästa boktips. Idag är det dags för boktips från Patrik Lundberg. Han är en riktigt duktig författare som skrivit böckerna Patrik Lundberg skrivit böckerna Gul utanpå, Konsten att skriva krönikor och Berättelsen om Sverige, tre böcker som jag verkligen tycker om. Dessutom skriver han kolumner i Expressen. Vad Patrik Lundberg läser får vi veta idag.

Vad läser du just nu?
Jag läser ett manus av en av landets bästa unga vuxna-författare. Det är ganska vanligt att författare hjälper varandra med respons, då skrivandet är en ensam syssla och att man ofta tvivlar på sin text.

Finns det någon bok som du ser fram emot att läsa snart?
"Vem dödade min far" av den franska författaren Èdouard Louis. Det är en essä som utkommer i mitten av april och handlar om det franska klassamhället. Jag ser fram emot den eftersom jag älskade hans autofiktiva debutbok "Göra sig kvitt Eddy Bellegueule".

Vilken eller vilka böcker vill du tipsa om i samband med Världsbokdagen?
"Kreativt skrivande" av Therése Granwald. Det är en grundbok i litterärt skapande och passar den som själv skriver och drömmer om att debutera (eller skriva fler böcker). Therése Granwald var min lärare och handledare när jag studerade på Författarskolan i Lund, där jag skrev min debutbok "Gul utanpå". Hon är den enskilt största anledningen till att jag blev författare.
Jag och Patrik Lundberg på Bokmässan 2017.
Stort tack för dina boktips, Patrik!

2 kommentarer:

  1. Men åh, han läste Sandra Beijers nya (eller jag tror det - hon skrev på sin blogg att han skulle göra det) - jag vill så så veta hurdan den är!! Så fina dessa inlägg förresten, du är verkligen helt otrolig på att skapa fint innehåll Agnes!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, vill också läsa Sandra Beijers nya bok! Vet du när den kommer ut?
      Tack! Vad roligt att du gillar inläggen! <3

      Radera