fredag 26 april 2019

Sommarens utgivning

Snart är det sommar och det betyder att nya böcker ges ut! Jag har många böcker jag ser fram emot att läsa och idag tänkte jag berätta om dem!


Rabén & Sjögren: 
Saltkråkan - Ett litet djur åt Pelle av Astrid Lindgren och Maria Nilsson Thore, utkommer i juni: 
Nya små böcker om Saltkråkan kommer och de är så fint illustrerade av Maria Nilsson Thore. De verkar vara så fina och jag ser verkligen fram emot att läsa!

Viggo och mammalivet av Lisa Bjärbo, utkommer i juni:
Nästa bok om Viggo kommer ut i sommar. Jag tyckte mycket om den första boken Viggo och rädslolistan som handlar om Viggo och sakerna han är rädd för. I den här boken tror jag att vi får möta Viggos mamma lite mer. 

Glitterflickan av Moa Eriksson Sandberg, utkommer i juni: Jag har gillat alla böcker jag läst av Moa Eriksson Sandberg och det här verkar vara en mysig och spännande bok. Den handlar om Eva-Lottie som är i ett läskigt hus under sommaren och bestämmer sig för att skriva en spökhistoria om huset.
Vi går varvet av Ina Lagerwall, utkommer i juni: Ina Lagerwall är en av årets debutantbloggare och Vi går varvet är hennes debutbok. Den riktar sig till mellanåldern och verkar handla om hur det är att börja sjuan. Jag tror att den kommer vara bra!
Sommarplåga av Hanna Jedvik, utkommer i juni: Det här är en ungdomsbok som jag tror kommer vara perfekt läsning för sommaren!
Hjärta av sten av Ingelin Angerborn, utkommer i augusti: Ingelin Angerborn är tillbaka med en ny mysrysare. Jag älskade hennes böcker när jag var yngre men en mysrysare till att läsa under sommaren är aldrig fel!
Trollkarlarna Mårten Sandén, utkommer i augusti: För några år sedan var Petrinideckarna mina absoluta favoritböcker och i augusti kommer en ny bok i serien efter ett tags uppehåll. Det ska bli så roligt att få återse Peter, Petra och Lucy och återuppleva mina gamla favoritböcker.
Berör och förstör av Athena Farrokhzad och Kristoffer Folkhammar, utkommer i augusti: Det här är en diktsamling för unga och eftersom att jag nyligen börjat läsa lite mer poesi är jag nyfiken på den här boken. Fråga Jenny av Jenny Jägerfeld och Johanna Arpiainen, utkommer i maj:
Jenny Jägerfeld har samlat sina svar på frågor som barn ställt till henne i Svd Junior i en bok som kommer ut alldeles snart!

Bonnier Carlsen: 
Sexstrejken av Åsa Hellberg, utkommer i juni:
Åsa Hellberg har skrivit vuxenböcker tidigare men nu kommer hon med en bok för ungdomar som verkar handla om en tjej som säger ifrån. 

Brombergs: 
Jag kan nästan känna solen, Ebba Hyltmark, utkommer i maj: 
Ebba Hyltmark är lika gammal som mig och förra året debuterade hon med boken Alla suger och det är ingens fel, en bok som jag tyckte mycket om. Därför ser jag jättemycket fram emot att läsa hennes nya bok som släpps i maj.

Natur & Kultur: 
Den dag du börjar av Jaqueline Woodson och Rafael López, utkommer i juli: 
En ny bok av förra årets ALMA-pristagare Jaqueline Woodson kommer ut i sommar. Det här är en bilderbok om att passa in.

Fantastiska flickor av Janina Kastevik, Sara Utas och Elisabeth Östnäs, utkommer i maj: 
En spännande trio författare har skapat en bok om flickor bortglömda i historien som jag är nyfiken på att läsa. 

Forum: 
Drömlistan av Julien Sandrel, utkommer i maj: 
Verkar vara en fin och gripande roman som dessutom har ett fantastiskt omslag.

Det första chiffret av Denise Rudberg, utkommer i maj: 
Jag har gillat de tidigare böckerna jag läst av Denise Rudberg och det här är en historisk roman som verkar väldigt spännande.

Albert Bonniers förlag: 
Gun love av Jennifer Clement, utkommer i maj: 
Jennifer Clements bok En bön för de stulna tyckte jag mycket om och jag ser verkligen fram emot att läsa även den här.

Selma Lagerlöf av Anna-Karin Palm, utkommer i augusti: 
En biografi över Selma Lagerlöf som skulle vara spännande att läsa!

Vilka böcker ser du fram emot ur sommarens utgivning?

1 kommentar:

  1. Finns nog faktiskt inte supermånga jag är intresserad av, så konstigt? Eller många verkar trevliga men fastnade inte för någon supermycket. Gun Love verkar dock intressant! Så fint omslag också!

    SvaraRadera