torsdag 2 maj 2019

Läst i april

April har rusat förbi i en väldigt fart. Jag har pluggat mycket och haft påsklov på Mallorca. Det har också varit en bra läsmånad och jag har hunnit läsa många fina böcker!

Tusen stjärnors ö av Emma Karinsdotter var den första boken jag lästa under månaden och också den bästa. Boken handlar om Tigris som hittar en låda som tar henne till Tusen stjärnors ö där hon får vara med om ett spännande äventyr. Boken är både spännande, sorglig och har ett otroligt vackert språk. Kanske en av de bästa böckerna jag läst i år till och med!

Anne of Green Gables av L.M. Montgomery läste jag till engelskan på skolan. Det är den första boken i klassikerserien om Anne som kommer till Matthew och Marilla på Grönkulla. Jag tyckte att den var bra och det var roligt att läsa en klassiker. Men jag tror att jag hade njutit mer av att läsa den på svenska. 

Solen och hennes rosor av Rupi Kaur är en diktbok som jag tyckte mycket om. Jag läste Rupi Kaurs tidigare diktsamling nyligen och jag gillade den bättre men den här var också väldigt fin och bra. Jag hoppas att hon skriver mer i framtiden!

Allt jag kan om livet av Lars Lindström fick jag som recensionsexemplar och det är en bok full av korta texter om livet helt enkelt. Jag gillade den mer än vad jag trodde att jag skulle göra. Men mer om den i en kommande recension. 

Antigone av Sofokles är ett grekiskt drama som jag läste inför en uppgift vi hade i svenskan. Men eftersom att jag tyckte det var roligt att läsa något väldigt annorlunda tänkte jag att jag kan ta med den här. Nu är jag sugen på att läsa boken Vår älskade av Kamilla Shamsie som är en modern re-telling av Antigone.

Kvinnor i kamp av Marta Breen och Jenny Jordahl är en seriebok som handlar om kvinnokamp. Den berättar om spännande kvinnor ur historien och hur kvinnor har fått de rättigheter vi har idag. Boken är fint illustrerad och väldigt enkelt berättad som gör att den passar för alla. 

Detta är mitt liv av Rose Lagercrantz och Anneli Furmark är en bok som handlar om en fjortonårig tjej med autism som ska på kollo och funderar på hur hon ska berätta för de andra att hon är annorlunda. Jag tyckte att boken var lite sorglig och jag tyckte synd om huvudkaraktären. Men det var intressant att läsa en bok om en person med autism för att förstå hur de kan tänka och känna. Det är en bok jag tycker att alla ska läsa.


Fjädrar av Jaqueline Woodson läste jag i början av påsklovet. Det är den andra boken översatt till svenska av förra årets ALMA-pristagare som är riktad till mellanåldern. Jag tyckte den var bra men jag tror jag gillade Brun flicka drömmer bättre. Men det ska bli roligt att läsa mer av Jaqueline Woodson i framtiden.

Ditt hjärta är mitt av Shivaun Plozza är en ungdomsbok som handlar om en tjej som fått en hjärttransplantation och vill veta vems hjärta det är hon har. Men boken handlar också om att växa upp, vara vegan och bli kär i en slaktares son och om vita lögner som växter sig allt större. Fantastisk bok!

Friläge av Yrsa Keysendal har jag länge varit sugen på att läsa efter att ha läst mycket om den på Flora Wiströms blogg. Den var lite jobbig att läsa på grund av den tunga berättelsen men jag gillade verkligen språket, sättet den var skriven på och den första delen av handlingen där huvudkaraktären var liten. Mycket var skrivet mellan raderna i boken vilket gjorde att man var tvungen att fundera mycket själv och det gillade jag. Jag rekommenderar er verkligen att läsa Friläge.

Flätan av Laetita Colombani handlar om tre olika kvinnor i olika delar av världen som alla kämpar för något som kan kännas omöjligt. Jag tyckte att handlingen verkade intressant och köpte därför boken på bokrean. Dock tyckte jag inte alls att den var lika bra som jag trodde att den skulle vara. Helt okej men inte mer än så.

Du springer av flera författare är en samling texter som alla handlar om att bli vuxen. Jag tyckte mycket om den, alla texter var välskrivna och satte alla fingret på hur det kan kännas att vara på väg in i vuxenlivet. Jag kände igen mig mycket i texterna och tror att alla som är eller har varit unga kan känna igen sig i boken.

Dessutom lyssnade jag på två ljudböcker under månaden. Tillbaka till henne av Sara Lövestam är en väldigt lång ljudbok som jag har lyssnat på under en lång tid. Den är skriven både ur ett nutida perspektiv och ett dåtida perspektiv och handlar mycket om kvinnlig rösträtt. Jag tyckte att den var väldigt bra och intressant att lyssna på. Jag lyssnade också på Gömstället av Mårten Sandén som är den första boken i serien Petrinideckarna. Det var en av mina favortibokserier för några år sedan och jag blev sugen på att läsa någon av böckerna innan den nya boken i serien kommer i sommar. Det var väldigt nostalgiskt att lyssna på den och det var roligt att ljudboken hade ljudeffekter och musik. 

I maj ser jag fram emot att läsa några böcker jag har här hemma och några böcker från min läslista. Snart börjar också sommarutgivningen och det ska bli roligt att läsa alla nya böcker som kommer. Vad ska du läsa i maj?


1 kommentar:

  1. Kul att du gillade Tusen stjärnors ö så mycket, då ska jag nog också ta och läsa den. Håller med om Kvinnor i kamp och Flätan (som kändes alldeles för platt). Vill gärna läsa Fjädrar och friläge snart (tror det var hos dig jag såg dem först!).

    SvaraRadera