tisdag 14 maj 2019

Två böcker om kvinnlig rösträtt

I år är det 100 år sedan förslaget om kvinnlig rösträtt röstades igenom i Riksdagen. På kvinnodagen den åttonde mars hade vi en temadag på skolan som handlade om just kvinnlig rösträtt och det gjorde mig intresserad att lära mig mer. Sedan dess har jag läst och lyssnat på två böcker som handlar just om kvinnlig rösträtt, nämligen Tillbaka till henne av Sara Lövestam och Kvinnor i kamp av Marta Breen och Jenny Jordahl. 

Tillbaka till henne är en skönlitterär bok för vuxna som är skriven ur två olika perspektiv. I nutidsperspektivet får vi följa Hanna som av en slump under en dag får fyra gamla föremål, en trälinjal, ett par skor, ett par glasögon och en silverbrosch. Hon är övertygad om att de här sakerna har något samband och att de vill säga henne något. Dessutom får vi följa folkskollärarinnan Signe från år 1906 och framåt. Hon bor i Tierp och har börjat intressera sig för löneskillnaden mellan lärare och lärarinnor. På midsommarafton kommer rösträttskvinnan Birta Löfstedt till stan tillsammans med fröken Anna. När Signe möter Anna förändras allt och det blir början på en lång kamp om rösträtten och kärleken. Jag lyssnade på Tillbaka till henne som ljudbok och det är en så fantastisk bok! Det är spännande att läsa om både nutid och dåtid. Berättelsen om Signe är så fin och det blir extra intressant att läsa historien både berättad ur hennes perspektiv och ur Hannas när hon upptäcker brev som Signe och Anna skrivit till varandra. Den tog lång tid att lyssna på men det var en bra lyssningsupplevelse och jag blev nästan lite ledsen när boken tog slut. Sara Lövestam har verkligen gjort ett bra jobb med att koppla i hopp dåtid och nutid och jag tycker verkligen att boken känns verklighetstrogen. 

Kvinnor i kamp är en seriebok för barn som handlar om kvinnlig rösträtt och andra saker som kvinnor har kämpat för genom åren. Boken berättar om kvinnokämpar som gjort mycket för kvinnors situation i världen. Boken är väldigt enkelt skriven och med alla illustrationer är den väldigt lättillgänglig. Jag lärde mig mycket och tyckte att boken var väldigt intressant. Jag tror också att den kan tilltala många tack vare att det är en seriebok som är enkel att ta till sig. Kvinnor i kamp är en bok alla borde läsa!

Har du något boktips som relaterar till ämnet kvinnlig rösträtt får du gärna lämna en kommentar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar