söndag 16 juni 2019

Boktips - Sommarlovsläsning

Jag har sommarlov! Mitt allra sista. Efter sommaren börjar jag trean sedan tar jag studenten och allting börjar på riktigt. Det känns konstigt men också otroligt skönt att ha sommarlov. Jag ska sommarjobba i tre veckor men sedan är jag ledigt hela sommaren. Jag ser fram emot att fylla mina dagar med bad och böcker. Har så mycket jag vill läsa under sommaren! Men jag har också många tips på böcker som passar perfekt att läsa på sommarlovet och de ska jag dela med mig av idag! Jag har delat upp mina boktips i olika ålderskategorier, 6-9 år, 9-12 år och 12-15 år. Nästa inlägg här på bloggen kommer att vara fyllt av boktips för alla över 15 år som vill läsa något riktigt somrigt! 

6-9 år: 
För den här åldersgruppen finns det många fina serier som jag verkligen gillar. Mina bästa boktips för sommarlovslediga barn är böckerna om Jördis, Frallan och Kerstin. De är perfekta både att läsa tillsammans eller att för barnen läsa själva. 

Böckerna om Jördis är skrivna av Elin Lindell och det finns fyra stycken. Den första heter Borttappat: Katt, kompis, kalsong och handlar om Jördis som inte gillar saker som börjar på bokstaven H. Hennes bästa kompis är Judith men när en ny tjej som heter Hermione känner Jördis sig utanför. När man läst den första boken kommer man direkt vilja fortsätta att läsa de följande böckerna. Jag älskar böckerna om Jöris eftersom att de är så knasiga och roliga. Man skrattar otroligt mycket när man läser dem. Perfekta sommarlovsböcker!

Sara Ohlsson har skrivit och Lisen Adbåge har illustrerat de tre böckerna om Frallan. Frallan heter egentligen Fransesca men alla kallar henne för Frallan. I den första boken, Frallan är bäst, har Frallan, mamma och mormor tävlingsdag. Mormor är domare och Frallan tävlar mot mamma. Men hur ska det bli när de båda vill vinna? Även de här böckerna är väldigt roliga! Jag tycker också att de är skrivna ur ett trovärdigt barnperspektiv. De två andra böckerna om Frallan heter Frallan räddar världen och Frallan och kärleken, de är otroligt fina de också!

Det finns två böcker som handlar om Kerstin. De heter Det fina med Kerstin och Att vara Kerstin och är skrivna av Helena Hedlund och illustrerade av Katarina Strömgård. Kerstin är sju år och samlar på guldiga saker. I den första boken hittar hon en guldring på golvet i skolan. När hennes lärare Lotten frågar om någon sett hennes borttappad vigselring vågar Kerstin inte säga något. Den stora hemligheten blir svårt att bära för Kerstin. Det jag gillar med böckerna om Kerstin är att de handlar om ett barn som är introvert. De beskriver också vänskap och hur det är att vara barn väldigt fint!



9-12 år: 
För 9-12 åringar har jag valt tre olika böcker att tipsa om inför sommarlovet. Det är Athena. Grattis världen! Jag är här nu!, Det sjunde rummet och Min bästis målvakten. 

Elin Ek som tidigare varit känd för att ha spelat Grynet har nu skrivit en så bra bok för mellanåldern. Den heter Athena. Grattis världen! Jag är här nu! och handlar om Athena som är 12 år. Hon är döpt efter vishetens och krigets gudinna i den grekiska mytologin. Därför känner Athena att hon har ett uppdrag att fylla i andra människors kunskapsluckor. Tillsammans med sina kompisar Ronja, Yousef, Love och Aicha har Athena startat Rädda-jorden-klubben som jobbar för klimatet. När vi möter Athena i den här boken bor hon och hennes syskon hos sin farmor och farfar, Biggan och Göran, eftersom att deras mamma ligger på sjukhus. Att bo hos dem är en katastrof tycker Athena. De har bara tre tv-kanaler och tycker inte så värst mycket om att umgås med sina barnmbarn. Dessutom råkar Athena ställa till det för sin bästa kompis Ronja och nu måste hon ställa det till rätta. Boken är så rolig, smart och underhållande! Karaktärerna är fantastiska och jag tror verkligen att många barn skulle gilla den!
Det sjunde rummet är skriven av Erika Svernström och är en riktigt spännande och ryslig bok. Boken handlar om Alvin som åker med sin familj för att hälsa på sin mormor och morfar. Mormorn har fått en stroke och kan inte prata. Dessutom dör plötsligt deras hund och morfarn hamnar på sjukhus hastigt. Alvin och hans syskon förstå att det är något som inte stämmer. De upptäcker ett signalsystem i köket där det ständigt ringer från det sjunde rummet, ett rum som inte finns. Den här boken passar utmärkt för den som vill läsa en somrig bok som är både spännande och lite läskig. En av de bästa sommarböckerna enlig mig är Våffelhjärtat av Maria Parr. Men i det här inlägget vill jag tipsa om uppföljaren Min bästis målvakten. Vi möter Trille och Lena igen och får följa deras liv. Lena är målvakt i fotbollslaget där det bara spelar pojkar. På havet är farfar ute och fiskar, han bryr sig inte om att han håller på att bli gammal. Spännande, rolig och härlig bok med fina karaktärer att läsa på sommaren!

12-15 år: 
För att tipsa om sommarläsning för 12-15 åringar har jag valt ut tre böcker jag verkligen tyckt om - Karta för förälskade och andra vilsna, Ditt hjärta är mitt och Sanningen om Ester Gråbergs försvinnande. En är riktigt somrig, en är fin och sorglig och en är otroligt spännande! 

Karta för förälskade och andra vilsna är skriven av Johanna Lindbäck och handlar om Julia vars bästa kompis Karin har valt att följa med Astrid till Mallorca på sommarlovet istället för att vara med Julia i hennes sommarstuga. Dessutom är Karin sur på henne för att Julia blivit ihop med Isak som Karin gillade. Under de tråkiga veckorna i sommarstugan på Dalarö är det tänkt att Julia ska längta efter Isak och bli kär på riktigt. Men till Dalarö kommer också Rasmus som hyrt en stuga tillsammans med sin mamma. Killen som ritar otroliga kartor och som skelar lite med ena ögat om man tittar noga. Rasmus gör vistelsen på Dalarö till något hon inte alls tänkt sig. Karta för förälskade och andra vilsna är den perfekta sommarboken som verkligen ger den rätta sommarkänslan. Jag tyckte mycket om den när jag läste den för ett par år sedan! Boken har dessutom många litterära referenser, det gillar jag! 

En bok jag sträckläste i påskas och som jag tror är perfekt att läsa i sommar är Ditt hjärta är mitt av Shivaun Plozza. Den handlar om Malowe som fått ett nytt hjärta och har svårt att komma tillbaka till livet igen. Om att vilja veta vems hjärtat är. Och om att bli kär i slaktarens son när man har en mamma som är militant vegan. En så fin och mysig ungdomsbok som har otroligt fina karaktärer!

Den sista boken jag vill tipsa om är Sanningen om Ester Gråbergs försvinnande av Moa Eriksson Sandberg. Boken handlar om Julia som älskar teater och går teaterlinjen på gymnasiet. Hon flyttar till en mindre stad med sin familj och får då hoppa in i en teaterklass på en skola som bara tar in de allra bästa eleverna. När de ska sätta upp Shakespeares pjäs Hamlet får Julia rollen som Ofelia. Något som Ester, en av de populära tjejerna i klassen, blir arg över. Det är hennes drömroll och hon kan inte tänka sig att någon annan ska få den rollen. Ester springer ut från skolan och hon kommer inte tillbaka. Polisen letar efter Ester men finner inga spår och snart börjar märkliga saker att hända. Julia känner skuld för försvinnandet eftersom att det var när hon fick rollen som Ofelia och bestämmer sig för att försöka ta reda på mer. Sanningen om Ester Gråbergs försvinnande är en bok som är omöjlig att lägga ifrån sig. Vill man läsa något sjukt spännande i sommar är det här boken man ska välja!



Det var mina bästa tips på sommarlovsläsning för alla 6-15 år! Hoppas du hittade någon bok du blev sugen på att läsa! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar