tisdag 25 juni 2019

Vi går varvet

I debutromanen Vi går varvet beskriver Ina Lagerwall livet på högstadiet träffsäkert. Det är en bok om vänskap och att växa upp att känna igen sig i. 

Boken handlar om Liv som precis börjat sjuan och känner sig utanför bland kompisarna. Bella och Jessa är bästisar och Liv har svårt att känna sig som en del av gänget. Det här året har några nya elever börjat på skolan. Admira som inte verkar bry sig om vad andra tycker, Samuel med kastanjeögonen och hans kompis Frallan. Grupperingarna förändras och när Liv börjar hänga med Lisa, Admira, Samuel och Frallan blir allt annorlunda. 

Vi går varvet är en fin bok om vänskap och kärlek. Jag tror att många i åldern 11-13 år skulle uppskatta den mycket. Ina Lagerwall tar upp men som berör den åldern och gör det på ett bra sätt. Det märks att hon har koll på hur det är att vara ung idag. Jag kände igen mig i mycket boken beskriver och jag tycker att författaren har fått med många delar i hur det kan vara att befinna sig i gränslandet mellan att vara barn, tonåring och vuxen. Boken klassas som en mellanåldersbok men jag tycker att det är en perfekt bok att läsa när man är mellan mellanåldersböckerna och ungdomsböckerna, runt 11-13 år. I den åldern hade jag svårt att hitta böcker som varken var för barnsliga eller för vuxna och tror att jag hade gillat den här boken mycket då!

Det bästa med Vi går varvet var nog ändå karaktärerna. De känns väldigt verklighetstrogna och som riktiga människor. Jag gillade verkligen relationen mellan Liv, Admira, Lisa, Samuel och Frallan. Det var roligt att läsa om dem! Dock kunde jag känna att det gick lite för fort fram i boken ibland. Från en dag till en annan hade Liv slutat umgås med Bella och Jessa kändes det som. På ett fåtal sidor hade Liv förstått vilka som var hennes riktiga vänner. Jag hann inte riktigt med att förstå vad som hände ibland.

I det stora hela är Vi går varvet en välskriven och fin bok som jag tror att många skulle kunna känna igen sig i. Det är en stark debut och jag ser fram emot att läsa mer av Ina Lagerwall i framtiden. 

Titel: Vi går varvet
Författare: Ina Lagerwall
Förlag: Rabén & Sjögren
Åldersgrupp enlig mig: 11-13 år
Köp: t.ex hos Adlibris eller Bokus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar