söndag 14 juli 2019

ponton

I början av sommarlovet landade sommarnumret av ponton i min brevlåda. Det är en litterär tidskrift av och för unga som kommer ut fyra gånger om året. Tidningen innehåller text och bild gjorda av unga och även redaktionen består av unga. Jag vill tipsa om både att läsa ponton men också att skicka in sina egna texter och bilder till tidningen. Alla 14-21 kan skicka in texter och illustrationer och redaktionen som väjer ut vilka texter som ska publiceras är också de unga. Jag tycker att det är så kul att få läsa vad unga skriver och varje nummer av ponton innehåller många fantastiska texter. 

Det senaste numret av ponton läste jag till frukosten på altantrappan vid vår sommarstuga en sommarmorgon. Tycker att framsidan var väldigt fin och fastnade för flera texter i numret. Jag gillar den fina blandningen av inskickade texter och reportage av redaktionen. I det här numret gästar författaren Yrsa Keysendal med ett utdrag ur sin skrivdagbok från när hon skrev Friläge. Det fanns också en intervju med Kayo Mpoyi som var väldigt fin. Jag gillade också ett uppslag med samlade citat från olika ungdomsböcker! Fick många boktips där.

Just nu har ponton en novelltävling där temat är kulturens död. Här kan du läsa mer om den. Jag skulle vilja delta men jag måste komma på något bra att skriva om först. 

Jag rekommenderar verkligen att låna några nummer av ponton på biblioteket om det finns där, börja prenumerera eller skicka in texter och bilder till nästa nummer! Det är en så fin tidskrift som jag hoppas att fler kommer att upptäcka!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar