tisdag 15 oktober 2019

Allt du gav mig var minnen

Adam Silvera är en författare jag varit nyfiken på men inte läst något av då ingen av hans böcker tidigare funnits på svenska. Nu har Lavender Lit översatt hans bok Allt du gav mig var minnen som är en fin och sorglig bok. 

Boken handlar om Griffin vars expojkvän Theo har dött. Theo hade flyttat till Kalifornien och blivit tillsammans med Jackson men Griffin hade alltid tänkt att de två skulle bli ett par igen så småningom. I boken får vi följa Griffin i hans sorg då han får stöd av Jackson i nutid och läsa om Griffin och Theo i då från att de blev ett par. 

Jag tycker att den här boken är berättad på ett riktigt bra sätt. Att den är skriven med varannat kapitel i nutid när Theo är död och varannat kapitel i dåtid innan han dog är ett spännande grepp. Det gör att man som läsare hela tiden vet vart historien är på väg i dåtidsdelarna vilket bygger upp en spänning och känsla. Jag tyckte mer om att läsa dåtidsdelarna eftersom jag verkligen gillade berättelsen om hur Theo och Griffin blev ett tillsammans men också för att delarna i nutid var så sorgliga. 

Alla karaktärerna i Allt du gav mig var minnen är personer som var intressanta att läsa om. De har sina egna små egenheter som till exempel Griffins tvångstankar som är en stor del av berättelsen. Jag gillar också deras nördighet. En annan fördel med att boken har två olika perspektiv i nutid och dåtid är att man får lära känna även Theo som man vet har dött. 

När jag läste den här boken fick jag vid några tillfällen pausa läsningen och läsa några andra böcker imellan som jag behövde läsa. Det gjorde att läsningen av Allt du gav mig var minnen inte flöt på på det sätt jag hade önskar. Jag kunde känna att boken var något långsam och att det tog lång tid för mig att ta mig igenom den. Men det kan ju bero på att jag läste andra böcker imellan. Dessutom passar det långsamma eftersom boken handlar om sorg.

I det stora hela är Allt du gav mig var minnen av Adam Silvera en fin och sorglig bok som är skriven på ett annorlunda sätt. Det var en fin läsupplevelse och jag skulle absolut kunna rekommendra andra att läsa den. 

Titel: Allt du gav mig var minnen
Författare: Adam Silvera
Förlag: Lavender Lit
Åldersgrupp: från 15 år
Köp: t.ex hos Adlibris, Bokus eller din lokala bokhandel

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar