söndag 20 oktober 2019

Augustpriset 2019 - Mina gissningar

Sedan 2016 då jag var ambassadör för Augustpriset har jag varje år försökt att gissa på vilka böcker jag tror kommer att bli nominerade till priset i barn- och ungdomskategorin. Så även i år! Böckerna som har chans att bli nominerade ska vara utgivna mellan 22 oktober 2018 och 20 oktober 2019. Det har varit ett starkt bokår när det gäller utgivningen av barn- och ungdomsböcker och jag har många böcker som jag tror och hoppas på. Sex stycken böcker nomineras och av dem brukar det finnas med några bilderböcker och någon ungdomsbok. Sedan dem har gjort om juryn har också några mellanåldersböcker blivit nominerade. Jag hoppas på att det är en bra blandning av böcker för olika åldrar som är nominerade i år. Men nu sätter vi igång med mina gissningar!

Dyksommar med text av Sara Stridsberg och illustrationer av Sara Lundberg är den första boken jag gissar på! Det är en vacker bilderbok till både text och bild som handlar om ett barn vars pappa inte vill leva längre. Både Sara Stridsberg och Sara Lundberg har båda varit nominerade till Augustpriset tidigare. Sara Lundberg vann år 2017 för sin bok Fågeln i mig flyger vart den vill. Jag tror att Dyksommar är en bok som kan tilltala juryn mycket i både ämnet och sättet den är skriven på. Jag själv tycker att det är en väldigt fin bok som verkligen förtjänar att bli nominerad till Augustpriset. Det skulle också vara roligt om ett litet förlag som Mirando bok som gett ut den här boken får en bok nominerad. 



Folk av Emma och Lisen Adbåge är en bok på rim med fina bilder. Alla verser handlar om folk på något sätt och de är underfundigt skrivna. Emma Adbåge vann Augustpriset förra året med sin bilderbok Gropen och jag tror att hon verkligen har chans att vinna även det här året. Folk ges ut av Natur & Kultur och de brukar nästan alltid ha med någon bok som är nominerad. Det skulle vara väldigt roligt om den här boken blir nominerad för det är en favorit hos mig!



Jag och alla är även det en bilderbok. Den är skriven av Ylva Karlsson och illustrerad av Sara Lundberg. Boken handlar om barn som alla funderar på hur det skulle kännas att vara någon annan. Jag tyckte mycket om den här boken när jag läste den när den kom ut i början av året och vet att jag tänkte redan då att den har Augustpriskvalité. Det skulle ju vara intressant om Sara Lundberg blev nominerad för två böcker, men jag hoppas verkligen på den här också för att Ylva Karlsson verkligen är värd en nominering! Hon har tidigare vunnit Augustpriset för skrivboken Skriv om och om igen som hon gjorde tillsammans med Katarina Kuick och Sara Lundberg. 



Mitt storslagna liv av Jenny Jägerfeld är en bok för 9-12 åringar som handlar om Sigge som flyttar från Stockholm till ett mindre samhälle. Under sommarlovet är hans mål att han ska ändra på sig så att han när skolan börjar kan bli populär och passa in i den nya klassen. Det är en riktigt rolig bok med spännande karaktärer och det vore roligt om den blir nominerad. Jenny Jägerfeld blev nominerad förra året för sin roliga och sorgliga bok Comedy Queen, en av mina absoluta favoritböcker. Mitt storslagna liv är likt Jag och alla utgiven hos Rabén & Sjögren och de brukar ofta ha med nominerade böcker till Augustpriset. 



Min syster är ett spöke och andra dikter av Lena Sjöberg är som titeln säger en diktsamling. Den riktar sig till 9-12 åringar och är rikt illustrerad. Jag tror och hoppas på att både dikterna och illustrationerna faller Augustjuryn i smaken för jag tycker att det är en riktigt fin bok som verkligen borde bli nominerad till Augustpriset. Även den är utgiven av Rabén & Sjögren.



Välj mig av Christina Lindström är en ungdomsbok utgiven av B. Wahlströms. Jag har inte hunnit läsa den än men när jag läst om den tycker jag det verkar vara en bok som skulle kunna ha chans att bli Augustnominerad. Det brukar alltid vara någon ungdomsbok med och därför tänker jag att jag gissar på den här! Det skulle vara roligt om den blir nominerad för då måste jag ju verkligen läsa den snart!



Det var svårt att välja bara sex stycken böcker, jag har många fler böcker jag tror skulle ha en chans att bli nominerade. Emma Karinsdotters Tusen stjärnors ö tycker jag verkligen borde bli nominerad men vad jag har för mig brukar inte böcker från Bonnier Carlsen vara nominerade. Historien om Bodri av Hédi Fried och Stina Wirsén, Dödvatten av Lena Ollmark och Stjärnorna ser likadana ut överallt av Marjan Svab och Sara Bergebo tror jag också har en chans att bli nominerade. Dessutom hoppas jag såklart på att Ingela Korsells faktabok Väsenologi ska bli nominerad, det vore så kul! Vilka böcker det blir får vi se imorgon, det ska bli otroligt spännande och jag hoppas att jag gissade några rätt! Vilka böcker tror du på?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar