Sidor

söndag 29 mars 2020

Två lättlästa böcker av Emma Frey-Skött

Jag har läst Emma Frey-Skötts två nya lättlästa böcker. De heter Hjärtat och När allt förändras och handlar båda om relationer. Båda böckerna riktar sig till ungdomar och passar bra för alla som går på högstadiet och gymnasiet oavsett hur bra man är på att läsa. Det är fina och läsvärda berättelser.

Hjärtat är den fristående uppföljaren till Ögat, en bok fylld med korta skräckberättelser. Även Hjärtat innehåller korta berättelser men i den boken handlar det om kärlek. Det är 13 korta och vardagsnära berättelser som handlar om olycklig och lycklig kärlek. Om att bli kär på bussen, i idolen, i kompisen och på träningen. Berättelserna är som dikter, de är lättlästa med ett poetiskt språk. De går snabbt att läsa och är kort men kärnfulla med mycket innehåll. Det handlar om all sorts kärlek och att läsa berättelserna är berörande och känslofyllt. Emma Frey-Skött är en mästare på att beskriva starka känslor med få ord! Boken innehåller också fina och känslofyllda illustrationer av Elin Jonsson. 

När allt förändras handlar om Leni som går på gymnasiet. Hon har en bra bästa kompis Moa och David som är världens finaste pojkvän. Men både David och Moa har börjat bete sig konstigt på senaste tiden. De går ut samtidigt från biosalongen mitt i filmen. David kommer och tittar på tjejernas träning fast han aldrig brukar göra det annars och han väntar inte på Leni efteråt. När Leni en dag öppnar dörren till skolans replokal förändras allt och hennes liv går i bitar. När allt förändras är en lättläst berättelse om relationer. Det handlar om kärlek, vänskap, svek och sorg. Även den här boken beskriver många känslor med få ord och som läsare känner man verkligen med Leni. Det är smärtsamt att läsa om det hon är med om samtidigt som boken är fint skriven. 

Jag rekommenderar verkligen alla från 12 år ungefär att läsa Hjärtat och När allt förändras!

Hjärtat och När allt förändras
Författare: Emma Frey Skött
Förlag: LL-förlaget (Hjärtat) och Hegas förlag (När allt förändras)
Åldersgrupp: från ca 12 år
Köp: Hjärtat hos t.ex Adlibris, Bokus eller din lokala bokhandel
När allt förändras hos t.ex Adlibris, Bokus eller din lokala bokhandel

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar