onsdag 22 mars 2023

Nytt i bokhyllan

Jag köper böcker ganska sällan men när jag väl gör det köper jag böcker jag verkligen vill ha och är sugen på att läsa. På senaste tid har min bokhylla fyllts på med fyra riktigt guldkorn till böcker som jag verkligen ser fram emot att läsa och de ska jag berätta om nu. 

Jag har haft praktik på Selma Stories och för ett tag sedan deltog jag på en bok-AW som de hade. Under kvällen intervjuades Ann-Helén Laestadius, Elin Persson, Emmy Abrahamson och Hanna Jedvik om sin nya böcker. Efter att ha läst Stöld är jag såklart otroligt taggad på att läsa Ann-Helén Laestadius nya bok Straff så den fick följa med hem. Jag är också ett stort fan av Elin Perssons sätt att skriva, jag analyserar till och med en av hennes ungdomsböcker i min C-uppsats så såklart fick även hennes nya bok Sommaren följa med hem. Båda böckerna verkar otroligt bra och välskrivna. Under samtalet på AW:n framkom också att de behandlar tunga ämnen och kan vara jobbiga att läsa. Men böcker som berör är böcker som stannar kvar hos en och jag ser fram emot läsningen. 

Förra veckan var jag, Emma och Lexie som jag har Unga läsare tillsammans med inbjudna till Regionbibliotek Stockholms konferens för bibliotekarier om ungas läsande och skrivande. Vi fick berätta om Unga läsare, hur vi arbetar läsfrämjande och ge boktips. Efter vårt framträdande gick vi och åt lunch och såklart blev det också en tur till Adlibris-bokhandeln. Det är ju bokrea just nu och jag hade inte köpt något på rean än. Jag hade inte hittat så mycket som lockade helt enkelt och hade inte tänkt köpa något på rean. Men på Adlibris hade de mycket spännande. Så jag köpte Omständigheter av Nobelpristagaren Annie Ernaux efter att ha bläddrat lite i den. Jag blev nyfiken på det korthuggna sättet att skriva och det ska bli spännande att läsa den. Dessutom fick det också bli ett exemplar av You've reached Sam av Dustin Thao som både Emma och Lexie också köpte. Jag hade faktiskt inte hört talas om den sedan innan men efter att ha läst på baksidan blev jag nyfiken. Den verkar sorglig och berörande och jag behöver läsa lite mer på engelska. Kanske blir det en sommarbok!

Nu har jag mycket intressant läsning framför mig. Just nu läser jag för fullt inför urvalet av böcker till Barnradions bokpris och hinner inte läsa så mycket annat. Men jag ser fram emot sommaren då jag ska sätta tänderna i alla böcker som legat och väntat på mig länge.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar