fredag 16 januari 2015

Bokbloggsjerka: Varför läser du så mycket?

Nu är det dags för bokbloggsjerka och om du undrar vad det är: klicka här. Veckans fråga lyder...

När började du läsa och varför fortsatte du att läsa så mycket som du gör?

När jag var liten läste mina föräldrar mycket för mig och vi gick ofta till biblioteket. Jag tyckte det var svårt att lära mig läsa och fram till tvåan-trean var jag väl mellanbra på det. Sedan hände något, jag antar att jag hittade någon riktigt bra bok som jag verkligen gillade (kan ha varit en LasseMajas detektivbyrå) och sedan var jag fast jag ville bara läsa fler och fler böcker. Det känns som att det är något slags beroende (ett bra såklart), man måste ha läsa fler böcker. Mina föräldrars engagemang med läsningen och att det fanns ett bra skolbibliotek på min skola har nog en stor betydelse.

Egentligen vet jag inte riktigt varför jag fastnat i böckernas värld, men jag älskar att läsa! Man får vara i någon annans värld ett tag och slippa bry sig om sina egna bekymmer, det är också väldigt spännande att upptäcka nya saker. Det finns så otroligt många böcker och har man läst en bok som verkligen är bra är man fast. Man måste leta efter fler böcker man gillar och det går inte att sluta. Jag tycker det är bra att böcker finns för de förgyller vardagen och man lär sig nya saker.

Här kan du läsa mer om min bokhistoria.






17 kommentarer:

  1. Det er alltid en fordel at foreldre leser og viser interesse, tror jeg. Min far leste høyt en kveld i uken, for hele familien. Det var høytid.

    SvaraRadera
  2. Lasse-Maja har nog ordnat många nya bokvänner. Första boken kom 2002, så du måste vara en ung bokbloggsjerkare, kul!!!

    SvaraRadera
  3. ja, tack och lov för böckernq! vad skulle man göra utan dem?

    SvaraRadera
  4. Jag älskade att gå till biblioteket när jag var barn. Dessutom fanns det en skolbibliotekarie på skolan. En äldre lärare, som hade hand om skolbiblioteket. Tror tyvärr att skolbibliotekarierna är bortrationaliserade.

    SvaraRadera
  5. Riktigt bra böcker kan vara en viktig nyckel till läsning.

    SvaraRadera
  6. Just det där att hitta något man verkligen gillar tror jag har väldigt stor betydelse.

    SvaraRadera
  7. Lasse Maja var inte fel alls det läste jag för min dotter

    SvaraRadera
  8. Vad härligt att läsa att du haft stöttande föräldrar och ett bra skolbibliotek!

    SvaraRadera
  9. det är ju som att resa i läsfåtöljen.

    SvaraRadera
  10. åh LasseMajas detektivbyrå älskade jag när jag var yngre!

    SvaraRadera
  11. Läsning är verkligen ett beroende, fast en bra sådant :)

    SvaraRadera
  12. De där första böckerna är nog viktigare än man kan tro.

    SvaraRadera
  13. Skoj att läsa om ditt läsande! Min mamma läste också mycket för mig och min bror medan pappa var en jätteduktig berättare som var minst lika intressant! Vi var inte mycket på biblioteket men mina föräldrar köpte mycket böcker både barnböcker och till sig själva. I skolan lånade vi böcker av varandra. På det sättet fick man läsa många olika böcker. Och nu som farmor och mormor ger jag alltid mina barnbarn böcker i födelsedagspresent och julklappar och så har jag börjat skrivna egna barnböcker. Så kan det gå :-)

    SvaraRadera