tisdag 27 januari 2015

Intervju med Gustaf Lingmark

Gustaf Lingmark är en författare som har skrivit bland annat "Lina + rymden = Tobbe", som jag skrivit en recension på.

Hur kom du på idén till boken “Lina + rymden = Tobbe”? 
 Jag hade skrivit en bok för åldern 6-9 och en för 9-12 innan så jag visste att jag ville skriva en bok för 13-15. Jag hade många spännande minnen och upplevelser från min egen högstadietid så när jag väl började skriva insåg jag hur mycket jag hade att berätta om. Inspiration till boken fick jag när läste om en tjej som skrev ”Alla ungdomsböcker är likadana. De handlar om tjejer som blir kära och går på fest och blir fulla och gör bort sig och sen gråter de och ångrar sig och så får de alltid killen i slutet.” Jag tror det fick mig att inse att det svårt att utelämna en del saker, men att det ändå triggade mig till att skriva något utöver det vanliga.
 

Hur kom du på hur karaktärerna i din bok skulle vara? Använde du egenskaper som du eller någon du känner har?
Jag lånade hej vilt från människor jag kände när jag var i Tobbes ålder. Alla platser, händelser och bi-karaktärerna fanns på riktigt, även om de är lite äldre idag. Lina är väldigt lik en tjej jag kände och även Tobbe har fått låna en del från mig. Sen är människor mer komplexa än vad man kan tro och deras agenda kan ibland visa sig vara något helt annat än det man först trodde vilket jag tycker är viktigt att belysa.
 

Läser du mycket själv? Vilken är din favoritbok?
Jag försöker läsa när jag inte skriver, men det blir ofta biografier eller amerikansk popkultur. Mina favoritböcker är många, men en klassisk bok som sticker ut är ”Skattkammarön” av Robert Louis Stevenson. Jag gillar hur han la grunden till den den moderna sjörövarromantik som vi känner till idag och att det är något väldigt spännande och tilltalande att vara en 12-årig Jim Hawkins på ett värdshus en stormig natt när pirater kommer förbi. Att sen bli medbjuden på en skattjakt är bara för magiskt. Stevenson ritade till och med en skattkarta som finns med i boken.
 

Vad läser du just nu?
Just nu läser jag ”Coreyography: A Memoir” som handlar om Corey Feldman, han var med i många 80-talsfilmer som Gremlins, The Goonies och The Lost Boys. Det är spännande att höra om hans uppväxt och hans reflektioner från Hollywood. Skönlitterärt läser jag just nu ”The Black Cauldron” av Lloyd Alexander. Den kom som Disneyfilm 1985 och var den första filmen som fick en PG rating vilket betydde att den var för otäck för barn. Nu var jag dock tvungen att ta en paus för att läsa "Jag ger dig solen” som jag hört mycket bra om.
 
Vilket är ditt bästa skrivtips?
Ägna tid åt att skriva. Försök skriva sånt du själv vill läsa. Läser du t ex bok du önskar att du hade skrivit, pröva att hitta på ett extra kapitel till den. All bra kultur har inspiration från någonting som redan finns. Var inte rädd för att testa. Sen är det även bra att göra anteckningar från vardagen. När du sen sitter ner och ska skriva kan du titta tillbaka på dem och få idéer.

När kommer din nya bok och vad kommer den att handla om?
Min nya bok blir nog något läskigare och mörkare än ”Lina + Rymden = Tobbe”. Jag tror den utspelar sig i nian eller ettan på gymnasiet. När jag skriver på den så går den under namnet ”Tre utan ondska i hjärtat” och den handlar om en kille som börjar i en ny skola där väldigt mycket kusligt händer, bland annat en flicka i parallellskolan hittas mördad. Huvudpersonen hamnar i sällskap med två andra elever i klassen och det enda de har gemensamt är att ingen vill vara med dem.

Jag vet inte när den kommer ut riktigt, men kanske om ett år. Mycket av handlingen utspelar sig på min gamla högstadieskola, precis som ”Lina + Rymden = Tobbe” där jag brukar hitta mycket inspiration. Under tiden skriver jag lite korthistorier eller små manus på engelska på min blogg www.gustaflingmark.blogspot.se

Tack för att du, Gustaf ville vara med på intervjun! Det var jätteroligt!


Gustaf utanför skolan där boken utspelar sig.


1 kommentar: