onsdag 14 januari 2015

Vad Milo såg - Recension

"Vad Milo såg", av Virginia Macgregor är en bok för vuxna, men eftersom att den handlar om en pojke som är 9 år tycker jag att man kan läsa den från 13 år ungefär. Jag visste inte att det var en vuxenbok utan läste en recension på den och tyckte boken verkade bra. Jag vill ha tips på böcker som är lite mer svårlästa men inte som handlar om alkohol, fester och sådana saker som man brukar testa på för första gången när man är ungdom. Många ungdomsböcker handlar ofta om sådant och jag känner att jag är lite för ung för det. Så jag frågade min lärare om boktips och han sa att jag skulle testa vuxenböcker, för när man är vuxen har man gått förbi de sakerna. Och nu har jag läst en vuxenbok och det funkade ju bra! Men nog om det och nu till boken.

Boken är en roman som kanske inte är något för dig som gillar mycket spänning och övernaturligheter. Ibland kunde den bli lite tråkig att läsa för det inte hände så mycket, men det var inte så att man ville sluta läsa boken. Den handlar om en nioårig pojke vid namn Milo som bor med sin mamma och gamla farmor. För ett tag sedan stack hans pappa, med sin nya kvinna och hans mamma har det nu knapert med pengar. Milo har ett synfel som gör att han bara ser världen genom ett titthål men han upptäcker saker som ingen annan människa tänker på. Farmor är gammal och Milo hjälper henne mycket för hon är hans bästa vän förutom grisen Hamlet förstås. En dag råkar det börja brinna när farmor ska koka te och då bestämmer Milos mamma att farmor måste flytta till ålderdomshemmet Förgärmigej. Milo upptäcker snart att chefen på vårdhemmet - Syster Thornhill -  är élak och ger de gamla sömnpiller så de blir trötta. Han bestämmer sig för att få hem farmor och med hjälp av den snälla kocken på hemmet, Tripi och grisen Hamlet gör de upp en plan.

Boken var bra och det kändes bra att läsa den, ibland kunde det bli lite långtråkigt. Men det var inte så man ville sluta läsa boken. Det är en viktig historia och jag gillar karaktärerna, omslaget är väldigt fint!. Jag ger "Vad Milo såg" 3 av 5 ugglor.