tisdag 18 augusti 2015

Mysteriet i Skuggmyra - Recension

"Mysteriet i Skuggmyra", av Elsie Petrén är en deckarbok för barn mellan 9-12 år. 

Tim märker att hans kompisar Marvin och Valle börjar bete sig konstigt. Något är inte som det ska och de verkar inte vilja vara med honom lägre. En dag följer Tim efter dem för att se vad dem gör efter skolan. Det verkar som att de skuggar en man. Men varför gör de det? Hur ska han ta reda på det utan att avslöja att han själv har spionerat? 

När Marvin och Valle var inne på en antikaffär råkade de ha sönder en dyr vas. Kvinnan som jobbade i affären sa att de inte behövde betala den ifall de skuggade en man. Men då måste de ljuga både för kompisar och familj vilket inte blir så bra. Och det visar sig att uppdraget är farligare än vad de trodde. 

Jag blev besviken på den här boken. Jag läste några jättebra böcker av Elsie Petrén för några år sedan och därför hade jag nog höga förväntningar på den här. Boken var skriven på ett annorlunda sätt än en vanlig deckare brukar vara. Oftast i deckare för barn är det ett brott som händer och sedan är det några barn som försöker att lösa fallet och ta reda på vem som är tjuven. Men i den här boken får två barn ett uppdrag av en kvinna och sedan är det som att deras kompis försöker ta reda på vad de håller på med. Det är väl kul med något nytt men jag föredrar den andra typen.
 

Jag tyckte att det var samma sak hela tiden och inte hände så mycket vilket gjorde det ganska tråkigt att läsa. Men en sak som var bra var att man fick läsa ur två perspektiv. Jag ger "Mysteriet i Skuggmyra" 2 av 5 ugglor. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar