torsdag 27 augusti 2015

Baka baka ugglekaka

För ett tag sedan bakade jag ugglekakor! Jag gillar kakor, ugglor och att baka, så varför inte liksom! Jag har alltid ansett att ugglor och böcker hör ihop. Ugglor sägs vara kloka och i många filmer och barnprogram så brukar ugglor läsa. Så på det sättet har det här inlägget med böcker att göra. Idag tänkte jag dela med mig av receptet på dessa söta ugglekakor! 

Ugglekakor

Ingredienser 
0,75 dl socker 
0,75 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker 
4 dl vetemjöl
1 ägg
100 g rumsvarmt smör
Nonstop eller neverstop godisar
Mandlar

Gör så här
Blanda alla ingredienser till en deg som håller ihop. Slå sedan in degen i plastfolie och låt den vila i kylen minst en timme. Kavla ut degen mellan två ark av plastfolie så att degen blir ungefär 4-5 mm tjock. Använd en pepparkaksform eller ett glas för att trycka ut runda kakor. Gör små bollar av degen som du använder som ögon tillsammans med nonstop eller neverstop (beroende på om du vill ha färgglada eller bruna ögon på ugglorna. Använd mandlar som näbb och tryck till ugglans vingar med en gaffel. Lägg kakorna på en plåt med bakplåtspapper. Grädda i ugnen i 170 grader i ca 8-10 minuter. 

2 kommentarer:

  1. vilka roliga kakor! jag tror att de är goda också. men det skall väl vara 4 - 5 mm tjock deg?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, visst är dem! Du har rätt jag skev fel;)

      Radera