torsdag 8 juli 2021

Midnattsblot

För mellanåldersläsare finns det många övernaturliga böcker som blandar spöken och spänning med vanlig vardag. När man sedan går över till ungdomsböcker är det svårare att hitta sådana böcker. Antingen är det fullt ut en övernaturlig bok eller så är det fullt verklighetstroget men ibland vill man ju ha den där perfekta blandningen. Därför blev jag glad när jag förra sommaren läste Camilla Stens bok Bergtagen som handlar om den fiktiva orten Järvhöga där en kille spårlöst försvinner i skogen. Jag fick läsa om Julia nystade i fallet tillsammans med Emil som var rumskamrat med Markus, killen som försvann. Det var en krypande spännande berättelse som samtidigt handlade lika mycket om att vara ung i den lilla staden Järvhöga. Boken slutade med en cliffhanger och sedan dess har jag längtat efter nästa bok. Nu har uppföljaren Midnattsblot kommit och den levde verkligen upp till mina förväntningar. 

Midnattsblot tar vid där Bergtagen slutade. Markus som var försvunnen har hittats och det mesta har gått tillbaka till det vanliga. Men Julia kan inte glömma det som hände i skogen. Markus har förändrats sedan innan han försvann i skogen och Emil måste ständigt på sin vakt. Men det är inte enkelt när han har känslor för Markus. Emil och Julia måste få stopp på det som händer i Järvhöga.

Precis som i den första boken blandas det övernaturliga och spännande med verkligheten på ett bra sätt. Det gör det också ännu mer kusligt att läsa eftersom det övernaturliga känns ännu mer verkligt. Camilla Sten har verkligen lyckats med stämningen i boken. Det är sådär krypande och man vet lika lite som karaktärerna om det farliga. Berättelsen är otroligt spännande och det är svårt att slita sig från boken. Mot slutet höjs tempot ytterligare och man sitter som klistrad vid boken för att få veta hur det ska gå. Det finns flera riktigt obehagliga scener men det blir aldrig för läskigt. Midnattsblot är verkligen perfekt slukarläsning under sommaren då det ju också är ljust på kvällarna för är det någon bok som kan göra en mörkrädd är det den här.

Camilla Sten är också en mästare på att mejsla fram trovärdiga och intressanta karaktärer. Även om man får läsa ur både Julia och Emils perspektiv känns det för mig som att Julia är mest huvudkaraktär. Hon är en intressant person att läsa om. Samtidigt gillar jag att det finns så många olika karaktärer som får träda fram i berättelsen. Julias bästa kompis Astrid gillar jag att läsa om och man får också möta hennes föräldrar och hennes mormor som är en dam som minst sagt säger vad hon tycker och har ett häftigt humör. Något som är synd är dock att Emil som ska vara en av huvudkaraktärerna i boken kändes lite platt.

Då även Midnattsblot slutade väldigt spännande ser jag fram emot den tredje och avslutande delen i trilogin. Tills den kommer tycker jag verkligen att du som inte läst de två första delarna i Järvhöga-trilogin ska läsa dem!

Författare: Camilla Sten
Förlag: Rabén & Sjögren
Åldersgrupp (enligt mig): från ca 14 år
Köp: t.ex hos Adlibris, Bokus eller din lokala bokhandel

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar