tisdag 10 mars 2015

Konsten at ha sjukt låga förväntningar - Recension

Jag har läst boken "Konsten att ha sjukt låga förväntningar", av Åsa Asptjärn för att vi skulle prata om den på ett bokcafé.

Emanuel Kent är en spinkig och finnig 15-åring och ett motto han lever efter är att alltid ha sjukt låga förväntningar. För om man förväntar sig att det ska gå jättedåligt och så går det bättre än man trott, då blir man ju gladare! Emanuels enda kompis heter Tore. Det har alltid varit de två; Tore med de gröna stövlarna och Emanuel med de tajta byxorna. Men nu börjar Emanuel fundera på om han är kompis med Tore för att han vill eller om han inte har något annat val.

Det har börjat en ny tjej i klassen, Bianca. När Tore är borta från skolan är han med Bianca och Ammis. Då är allt bra, han slipper vara med Tore för en gångs skull för att känna sig uppskattad och cool snackar han skit om Tore inför dem. Efter det bli allt bara fel. Han blir osams med Tore, det börjar spridas rycken om Emanuel och till råga på allt råkar han förstöra den första festen han blivit bjuden på.

Boken var bättre än jag först trodde, det är en ungdomsbok som utspelar sig i vardagen, men ändå beskrivs på ett humoristiskt sätt. Boken är uppbyggd på det sättet att Emanuel ska vara en vägledare till andra ungdomar. Han skriver att om han gör misstagen så vet vi som läser att vi inte ska göra de misstagen. Man kan även relatera mycket till boken. "Konsten att ha sjukt låga förväntningar", av Åsa Asptjärn får av mig 3 av 5 ugglor!



                

6 kommentarer:

  1. det var den sämsta boken jag har läst

    SvaraRadera
  2. Konstigt skrivet tycker jag

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då kanske du ska testa en annan bok istället! Jag rekommenderar Månbåten av Ingrid Jönsson, Så himla taskigt av Cina Freidner, Mitt storslagna liv av Jenny Jägerfeld och böckerna om Athena av Elin Ek.

      Radera
  3. boken var väldigt bra

    SvaraRadera